Hopp til innhold

Ny studie: Høy musikk på restaurant kan gjøre at du velger usunn mat

Hvor høy musikken er når du er på restaurant påvirker matvalget ditt, viser en ny studie. – Jeg tror absolutt det kan ha noe å si, sier restaurantsjef.

Spiser hamburger

Musikk kan trolig innvirke på hva slags mat du kjøper på restaurant, viser ny forskning. Dette er et illustrasjonsbilde.

Foto: Karina Jørgensen / NRK

Du sitter på en kafe og ser iherdig på menyen. Skal jeg ta salat eller baconburger med pommes frites? Cola eller vann?

Hvis bakgrunnsmusikken er høy, er det større sjanse for at du går for både burger og cola, ifølge den nye studien.

Dipayan Biswas, professor i markedsføring ved University of South Florida, gjennomførte studien på en kafe i Stockholm, sammen med Kaisa Lund ved Linnæus Universitet i Sverige og Courtney Szocs ved Portland State University. Det var Washington Post som først omtalte saken.

På kafeen spilte de variert musikk om og om igjen. De byttet på å holde lydnivået mellom 55 desibel og 70 desibel. Forsøket gikk over to dager. Når musikken var høyere fant forskerne at 20 prosent flere av kundene kjøpte usunn mat, sammenlignet med dem som spiste når det var lavere, roligere musikk på høyttalerne.

Ifølge studien er lav, rolig musikk avslappende, mens høyere musikk gjør deg mer giret. «Volum påvirker hjerterytme og opphisselse direkte», heter det i studien. Derfor påvirker det også hva du vil spise, ifølge studien.

– Det tror jeg absolutt

Dette er en fersk studie, men likevel forsterker den kanskje noe restauranteiere allerede tenker over.

Å skape stemning med riktig musikk er viktig, mener restaurantsjef i Smalhans i Oslo, Paulo Araya.

– Det er veldig mange som jobber med en helhetlig pakke, og hvordan restauranten skal fremstå. Og musikk er jo en del av det. Mange velger å bare spille en type musikk for å profilere seg som et kult sted, eller et «high-end» sted, mens andre velger å ikke ha musikk i det hele tatt.

På Smalhans bytter de musikksjanger mellom lunsj og middagstider. På kvelden spiller de roligere musikk.

Paulo Araya

Restaurantsjef i Smalhans i Oslo, Paulo Araya, tror musikk kan ha mye å si når man går på restaurant.

Foto: Caroline Tolfsen / NRK

Men studien viser at musikk påvirker om man kjøper sunn eller usunn mat. Tror du det kan ha en effekt slik studien viser?

– Ja, hvis du går inn et sted med høy musikk er det jo feststemning, og da blir det fort fastfood og kanskje mer øl, fordi det skal gå raskere på en måte. Du skal spise fort, det er ikke mat du skal nyte. Så kanskje musikktempoet påvirker underbevisstheten, avslutter han.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters