- Dette er en fantastisk anerkjennelse og forsterker motivasjonen til å ta NRK.no til neste nivå, sier sjef for nye medier i NRK, Sindre Østgård.
Juryens begrunnelse var slik:
«Årets nettsted har det siste året fått tydeligere nyhetsfokus, renere design og enklere navigering. Nettstedet har et bredt innhold med nettradio, nett-tv og egne nettsider for barn. Nettstedet har spennende samarbeidspartnere som de klarer å lage gode tjenester med, som UT og YR. Kombinasjonen av å få fram sine spesialområder og samtidig lage gode tjenester med samarbeidspartnerne, gjør at juryen finner akkurat dette nettsteder verdig som Årets nettsted.»
Stor stas
Nettsjef Sindre Østgård.
Foto: NRKFor omtrent et år siden restrukturerte NRK sin nettorganisasjon, forsterket laget og fikk på plass en ny ledelse. Dette har blant annet blitt synlig med ny forside, utvikling av nett-tv og beta-lansering av UT.no. Og det er mer i vente.
– Vi har bygd om forsiden for å møte publikums forventninger og gi en bedre opplevelse. NRK.no skal være mer prioritert og alltid formidle det viktigste i verden, Norge og NRK akkurat nå. Dette synes publikum å sette pris på; siden lansering høsten 2009 har vi sett en eksplosiv vekst i antall brukere og de kommer stadig oftere tilbake for mer. Dette bidro til at hele NRKs nettilbud vokste med 29 % i fjor.
En lagseier på tvers i NRK
NRK.no og venner feiret med kake etter tildeligen av prisen for årets nettsted 2010.
Foto: Kim Erlandsen / NRK– Dette er en anerkjennelse til dem som brenner for internett i NRK. Som mediehus har vi tatt noen viktige skritt for å fylle en viktig rolle på nett, men vi har fortsatt et betydelig utviklingspotensial, sier Østgård.
Nye utfordringer
Frontredaktør Frank Gander.
Foto: NRK- Dette er moro, og gir ny energi i jobben for å bli enda bedre. Vi må bare fortsette å utvikle innholdet vårt, forbedre innpakningen og funksjonaliteten; alt for å gi en bedre brukeropplevelse, sier frontredaktør for NRK.no, Frank Gander.
Han kom som redaksjonell leder til NRK fra Aftenposten høsten 2009 for å forsterke satsingen på nett.
Nye strukturer
– NRK er tradisjonelt organisert for å produsere radio og tv, og det er nødvendig å tenke nytt og fleksibelt for å ta en ledende posisjon på nett og nye medier, legger Østgård til, og sier at nettopp dette også er NRKs styrke.
– Det er på det multimediale området vi kan skille oss fra de øvrige nettavisene, både når det gjelder nyhetshendelser og bakgrunnsmateriale fra vårt rikholdige arkiv som vi kontinuerlig arbeider med å legge til rette for publikum.
– Utfordringen nå er å videreutvikle tilbudet med unik nettjournalistikk og bli best i landet på opplevelse og multimedia i nye formater. Heldigvis har NRK et dyktig lag som leder an i arbeidet.
Din mening er viktig for NRK.no
Fra midten av september blir NRK.no reklamefritt. Denne anledningen skal vi bruke til å gi publikum et enda bedre redaksjonelt tilbud, og vi er lydhøre for hva de ønsker seg, sier Østgård.
Han stiller derfor i nettmøte torsdag kl. 12 for å ta i mot ideer og meninger om nettstedet. Hva er viktig for deg som bruker NRK.no? Er det nyhetene, nett-tv, programoversikt eller brukerskapt innhold som for eksempel hos
eller .- Les også:
- Les også: