Kun slått av VG Nett er NRK.no et av nordmenns klareste nettvalg.
NRK på nett er nest størst både i perioden mai til juli sett under ett, og i juni og juli alene.
I juli var det i snitt 916.000 personer innom VG Nett daglig, mens 737.000 var innom NRK. MSN på tredjeplass hadde i snitt 600.000 daglige brukere i juli, og Dagbladet.no hadde 591.000.
– Vekst på alle områder
– Dette er gledelige tall. Det viktigste er ikke å være stor, men det at man er stor, viser at man er viktig, sier nettsjef i NRK, Sindre Østgård.
NRKs værtjeneste yr.no er svært populær blant nettbrukerne og er med på å løfte NRK.no opp på listen.
– Yr er kjempeviktig og en del av NRKs kjernetilbud på nett, så Yr er selvfølgelig med i disse tallene. Men vi har tre hovedstolper - oppdatering av nyheter, nettjenester som yr.no og ut.no, og nett-TV - og vi opplever en vekst på alle disse tre områdene, sier Østgård.
– Vi har klart å prioritere og tilrettelegge NRKs beste innhold på en mer publikumsvennlig måte. Veksten i brukerne viser at vi gjør noe riktig.
- Les også:
Ny målingsmetode
Tallene er de første fra TNS Gallups «Norsk InternettPanel», som består av rundt 5000 personer over 12 år, som er representatvive for nettbrukerne i Norge. Man måler nettbruken både hjemme og på jobb hos dem i panelet.
Panelet er grunnlaget for målinger av faktisk internettbruk blant nordmenn, og dette er en helt ny måte å måle internettbruken på. Nå er også tallene sammenlignbare med målinger for TV og radio.
En ny æra for nettmålinger, har analysesjef i NRK, Kristian Tolonen, kalt dette. Svakheten ved tidligere målinger har vært at de ikke sier noe om hvor mange personer som "skjuler" seg bak hver IP-adresse.
– Basert på det vi så i intervjuer av mennesker og trafikkmålinger, antok vi at NRK hadde en sterkere posisjon på nett enn det som normalt kom frem i trafikkmålingene. Nå ser det ut til at vi hadde rett i våre antagelser, sier Kristian Tolonen.
– Skal gi folk det de forventer av NRK
Mens NRK er på sølvplass på den nye målingen, er det VG Nett som troner på topp. Det er imidlertid ingen hovedmålsetting for NRK å bli nummer én, sier Østgård.
– Det vi skal konkurrere på, er kvalitet og innholdsutvikling. På grunn av annonsesalg er det viktigere for andre nettsteder å være store. Når vi nå avstår fra annonser, er det viktigere for oss å gi folk det de forventer av NRK - og mer til. I ytterste konsekvens skal NRK bidra til et bedre norsk internett.