Hopp til innhold

Nesten 1 million så semifinalen

I går sang Debrah Scarlett (21) og Kjetil Mørland (34) seg videre til Eurovision-finalen. Det gav NRK de høyeste seertallene siden Rybaks semifinale.

Mørland & Debrah Scarlett

FENGET TV-SEERNE: Kjetil Mørland og Debrah Scarlett gikk videre i gårsdagens semifinale.

Foto: Ronald Zak / Ap/ NTB Scanpix

Gårsdagens Eurovision Song Contest semifinale ga NRK en markedsandel på hele 59 prosent, og ble dermed det mest sette programmet denne dagen.

974 000 seere så semifinalen der Norges bidrag, Debrah Scarlett (21) og Kjetil Mørland (34), sang seg videre til finale.

Det er over 182.000 flere seere enn fjorårets sending fra København, som hadde 792.000 seere.

Nesten Rybak-nivå

De eneste høyere seertallene på en Eurovision-semifinale var i 2009 da Alexander Rybak samlet 1,2 millioner seere foran skjermen.

– Disse seertallene er de nest høyeste ESC-seertallene i dette årtusenet. Det tyder på at interessen for Eurovision er ennda større enn den har vært på mange år, sier Kristian Tolonen, analysesjef i NRK.

Han legger til:

– Eurovision har alltid gode seertall, det er jo en av de største tv-eventene i Europa

Sjef for NRK Analyse, Kristian Tolonen.

ANALYSESJEF I NRK: Kristian Tolonen

Foto: Iakob Prebensen

– Ekstremt

I morgen går Eurovision Song Contest-finalen av stabelen i Wien, og sannsynligheten er stor for at mange benker seg foran tv-skjermene

– I fjor var seertallene på finalen 1,4 millioner, året før det 1,5 millioner, opplyser Tolonen

Seerrekorden for en ESC-finale kom i 2009, da 2 millioner nordmenn så Alexander Rybak vinne med låten «Fairytale» i Moskva.

– Det var ekstremt. Det skal jo noe til å slå Rybak, sier Tolonen.

Umulig er det imidlertid ikke.

2,1 millioner tv-seere så nemlig fotball-VM i 1994, da Kjetil Rekdal scoret i kampen mot Mexico.

Kulturstrøm

  • NRK vant pris under Prix Europa

    NRK vant pris for beste digitale medieprosjekt i 2025 under Prix Europa fredag kveld.

    Prosjektet Darcula Exposed avslører flere av bakmennene bak en global meldingssvindel og var et samarbeid med den franske avisen Le Monde og de tyske allmennkringkasterne ARD og BR.

    Pris til NRK for beste digitale medieprosjekt under Prix Europa 2025
    Foto: NRK
  • «Blücher» årets mest sette film – etter bare to uker

    Krigsfilmen «Blücher» er sett av nesten 200.000 kinogjengere på to uker.

    Dermed passerer den «Affeksjonsverdi» som den mest sette kinofilmen i år.

    Totalt er det solgt 197.212 billetter til «Blücher», filmen om det tyske krigsskipet som ble senket i Drøbaksundet 9. april 1940.

    Filmen hadde premiere på norske kinoer 26. september og hadde den best besøkte premierehelgen for en norsk film siden 2021.

    (NTB)

    Bjørn Sundquist, Odin Waage, Daniel Fahre m.fl. poserer for et bilde foran et skilt
    Foto: Geir Olsen / NTB
  • – Bruker eit samansurium av referansar

    I 2024 var Roc Boyz Noregs mest spelte nasjonale artist på Spotify. No gir dei tre gutane frå Bærum ut sitt fjerde album.

    – «Blueprint» beheld i høgste grad tematikken Roc Boyz har blitt kjende for, noko låtar som «Narco freestyle» og «Drugs N love» gjer klinkande klart, skriv NRK P3s musikkritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    – Tekstane på det nye albumet verkar ikkje som om dei er skrive for å provosere. Men dei er heit openbert skrive for å engasjere og egge opp publikum, om det er i ei stue på heimefest eller i mengda på ein festival, konkluderer ho.

    En gruppe menn i en boksering
    Terningkast 4 Musikk

    «Ikkje skrive for å provosere»

    ANMELDELSE: «Blueprint» av Roc Boyz