Hopp til innhold

Motstandsrørsla lever

Ei ny tid er i emning. Dagens protestsangere lyder ikke som Bob Dylan, men det er likevel der jeg finner røttene til musikken på samlingen ”Revolution Disco”.

Revolution Disco

Musikken som redskap i hendene på de som vil forandre verden er ingen ny idé, og det 20. århundre hadde ikke vært det samme uten Marvin Gaye, John Lennon, Victor Jara, Bob Marley, Woody Guthrie og Bob Dylan. Den arven har blitt videreført på ymse vis, og rørsla, om man kan få lov til å kalle den dét, lever videre i Europa og Latin-Amerika. Dette er, akkurat nå, en undergrunnsrørsle, og dokumentasjonen kommer nå.

Samfunnsundergravende

”Revolution Disco” er en interessant cd, om ikke hele tiden like god. De fleste låtene går i en energisk ska- eller reggaerytme, og viser at den feststemningen mange av disse orkestrene skaper på scenen ikke alltid lar seg overføre til kontrollerte studioomgivelser. Men noe er forfriskende og deilig samfunnsundergravende, som protestmusikk jo skal være. Dette er derfor heller ikke alles kopp med te, men det til side er det mye som gir grunn til ettertanke.

Forbildene

For eksempel er det opplagt hvem de store forbildene er. Først og fremst Bob Marley, selvsagt, han har vært forbilde for protestmusikk fra hele verden i fire tiår nå. Det andre forbildet er nesten like selvsagt - The Clash. Den engelske pønken fikk sitt store ikon i deres vokalist Joe Strummer, som selv ikke på sitt mest nedkjørte glemte hva han sto for: antirasisme og kampen mot politibrutalitet og sosial urettferdighet i Thatchers England, koblet med stor kjærlighet til musikkformen reggae, som gikk hand i hand med pønken.

Ikonet

Disse to forbildene har materialisert seg i dagens store ikon for det alternative ungdomsmiljøet i Europa og Latin-Amerika, franskmannen Manu Chao. Hans ikoniske størrelse er såpass at han nå inspirerer en hel generasjon, for eksempel colombianske Che Sudaka.

Berlin

De er typiske representanter for den nye tid på samlingen ”Revolution Disco”, men tyngdepunktet på samlingen ligger langt mer øst og sør i Europa. Dette henger sammen med at plateselskapet Trikont har sitt sete i Berlin, en by som har gått fra å være en utpost i Vest-Europa til å være det absolutte sentrum for et utvidet og samlet kontinent.

Alskens mistilpasset rask

Berlin har dermed blitt mer åpen for det som skjer i øst, samtidig som byen har vært en magnet på alskens mistilpasset rask fra hele det sentrale Europa. Og i motsetning til hva mediebildet vil ha oss til å tro – det er en stor bevegelse i det sentrale Europa som ikke er høyreorienterte skinheads og fotballhooligans. Det finnes en motstand. Den ukrainskfødte dj-en Yuriy Gurzhy har med klubbkonseptet Russendisko i Berlin vært midtpunktet for dette miljøet, og det er han som har stått for denne samlingen.

Dansemusikk

Bandista fra Istanbul refererer til omverdenen og til historien i sine musikalske utfall, og er ikke redd for å blande inn absolutt hva som helst, og dette er normalen på "Revolution Disco”. Gamle velkjente teamer brukes om igjen, reggae og ska er sentralt, sammen med stadige innslag av folkemusikk fra den enkelte artists hjemland. Og med det følger jo naturlig at dette faktisk hele veien er dansemusikk.

Dylans arvinger

Så langt fra Bob Dylans illsinte protestviser kan man komme, og likevel ha et budskap som gjør dette til hans egentlige musikalske arvinger i 2010. En interessant samling, derfor, og med enkelt låter som stikker seg ut som også musikalsk interessante. For undergrunns-dj-en er denne skiva et must.

Div. artister: ”Revolution Disco”
Trikont Records US-0403

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB