Hopp til innhold

Mathias Eick - SKALA

Skala er en treffende platetittel. Her stiges opp og ned i store dynamiske bølger, og gjennom det hele befester Mathias Eick sin posisjon som en av våre mest gjennomkontrollerte trompetister - slitesterk, uttrykksfull og velintonert i alle registre og styrkegrader.

Mathias Eick
Foto: Ole-Joergen Finnes, Moldejazz

Hør anmeldelsen

Hva bruker han så sin store musikalitet til? Hørt med jazzører er det ikke mye som skjer, selv om Mathias Eick i pressemeldingen nevner både Garbarek og Keith Jarrett blant sine referanser. Det mangler ikke på anledninger, men gang på gang legger musikken seg før det store improvisatoriske oppsprekket har fått lov å komme.

Pop-referanser

Dette aksepterer jeg, og følger da også Mathias Eick videre inn i hans hyllest til pop- og rockmusikkens giganter: Sting, Joni Mitchell, Elton John. Visst er det flotte groover, og visst leverer de sju medspillerne sine varer. Men allikevel skaper titlene og referansene forventninger som ikke helt innfris. Det mangler ikke på musikalsk krydder i salaten, her er klassisk harpespill og impresjonistiske harmonier, her er tromme- og keyboarddueller, og her er elektronisk samplede trompetklanger. Mathias Eick trår dessuten selv også til på vibrafon, gitar og bass, slik vi vet han kan fra Jaga Jazzist.

Eksploderer

Problemet er at det hele blir så overkontrollert. Men takk og lov, på Day after - det nest siste av de åtte sporene - skjer det: En insisterende poprytme krysses med en intrikat melodilinje fra sax og trompet, som blir flerstemmig og eksploderer i en ekstatisk tenorsolo fra Tore Brunborg. Jeg skulle ønsket at låta fortsatte og at Mathias selv hadde satt prikken over i’en her. For jeg er sikker på at skalaen kunne gått rett til himmels om han hadde gitt seg selv lov. Men derfor vil vi også følge Mathias Eick nøye videre på hans spennende ferd mot det uhørte – det neste blir nemlig tingingsverk til palmehelgens Vossajazz.

Mathias Eick - SKALA
Foto: ECM

Mathias Eick – SKALA
ECM 2187

  • Mathias Eick: trompet, vibrafon, gitar, bass
  • Tore Brunborg: tenorsax
  • Andreas Ulvo: piano;
  • Morten Qvenild: keyboards
  • Audun Erlien: elbass
  • Torstein Lofthus og Gard Nilssen: trommer
  • Sidsel Walstad: harpe


Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober