Hopp til innhold

Transatlantisk magí.

Han reiste 92 482 kilometer og var innom sju land og tre kontinenter for spille inn sin nye plate ”Kreol”. Mário Lúcios prosjekt er ambisiøst, men det lykkes, først og fremst fordi han er tro mot seg selv.

Mário Lúcio: "Kreol"

Mário Lúcio er fra Kapp Verde, med en lang karriere bak seg, både som soloartist og leder for det innflytelsesrike kollektivet Simentera. Som alle andre musikere fra Kapp Verde lever han i skyggen av Cesaria Evora, øygruppas superstjerne og stemmen som man jo forbinder med landet.

Samler trådene

Kapp Verde ligger langt ute i Atlanteren, utenfor Senegal, og var bunkringsstasjon for slaveskipene på vei til Amerika. Det er nesten rart at ingen artister herfra har gjort dette før – å musikalsk samle trådene og vise slektskapet mellom USA, Karibia, Sør-Amerika og Afrika.

Kora

Det gjør han nå, Mário Lúcio, i samarbeid med musikere fra i alt sju land og tre kontinenter. Ett av dem er Afrika, selvsagt, og til Mali reiste han for å treffe den største nålevende koramusikeren av alle, Toumani Diabate. Selv om Toumani Diabate og hans vestafrikanske harpe, hans kora, setter sitt umiskjennelige preg på sangen ”Mae Mother”, har Mário Lúcio fullt grep.

Rustne gamle stemmen

Sangene på cd-en er hans egne. Han vil ikke bare vise slektskapet mellom musikkformer fra forskjellige deler av den afroamerikanske og afrikanske verden, han vil samtidig knytte dem til hjemlandet Kapp Verde. Alt fra internasjonale størrelser som brasilianske Milton Nascimento og kubanske Pablo Milanes til helt nye og uoppdagede navn fra Senegal og Portugal hentes inn, og endelig, den rustne gamle stemmen til Harry Belafonte, som underbygger det globale i prosjektet, på en sang som, nesten selvsagt, heter ”Planet”.

Rotfestet

Man kan innvende at det spriker i alle retninger, men nettopp den gjennomførte sangen til Mário Lúcio og hans eminente gitarspill, hele tiden tilstedeværende og hele tiden ytterst rotfestet på Kapp Verde-øyene, gjør at det aldri føles slik. Det føles som en plate som er Mário Lucio og ikke først og fremst er et internasjonalt prosjekt.

Magisk

Som hos Cesaria Evora er det ikke spennet eller teknikken, men det uanstrengt varme i stemmen hans som gjør at man blir betatt, som skaper magien i musikken. For magisk er det, og aldri mer magisk enn øyeblikket man venter på, når Mário Lúcio setter Cesaria Evora i stevne på den eneste låta her han ikke har skrevet selv, ”Mar Azul”.

Triumf

"Mar Azul" er mer enn en standard i det kappverdianske reportoaret, den er nærmest en nasjonalhymne om landet der ute i havet. Skrevet av B. Leza, mannen som både skrev musikken og poesien til landets mest kjente mornas. I stedet for å synge duett med Cesaria Evora, gjør Mário Lúcio en elegant vri og deler sangen opp i tre. Dermed blir denne vakreste av alle mornas en oppvisning, både i hans og hennes stemme, og musikalsk hovedverket på cd-en ”Kreol”. Ordet triumf er nærliggende.

Mário Lúcio: ”Kreol” (Lusafrica 024082)

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB