NRK Meny
Normal

Kutter i kunsten på nye Oslo Lufthavn

Nye Oslo Lufthavn bruker 300 millioner på nye butikker og 20 millioner på kunst. – Vi fortjener mer enn stadig høyere paller med sprit, sier NRKs kulturkommentator Agnes Moxnes.

Taxfree på Gardermoen

MER BUTIKK, MINDRE KUNST: 1. september åpnet Norges største taxfreebutikk på Oslo Lufthavn. Avinor har brukt 300 millioner på å bygge butikker, og 20 millioner på kunst i den nye terminalen.

Foto: Kallestad, Gorm / NTB scanpix

​Med ballonger og snorklipping åpnet torsdag den første delen av nybyggene på Oslo Lufthavn. Men det blir mindre kunst å se for de tilreisende.

Kunst på Gardermoen

FLYKUNST: Da Oslo Lufthavn åpnet i 1998 var denne skulpturen, signert Per Inge Bjørlo, en av skulpturene i en serie på sju som er plassert i avgangs- og ankomsthallene.

Foto: Åserud, Lise / NTB scanpix

I 1998 ble det brukt 0,7 prosent av byggekostnadene på kunst og utsmykning. Denne ganen er det brukt 0,36 prosent. Med dagens kronekurs utgjør dette 26 og 20 millioner kroner.

– Jeg synes det er litt stakkarslig, sier Moxnes.

– Har gjort det nødvendige

De fleste statlige virksomheter er forpliktet av en kongelig resolusjon til å bruke en gitt andel av byggebudsjettet på utsmykking.

Men Avinor er et statlig aksjeselskap og dermed ikke forpliktet til å følge anbefalingene. Nye Oslo Lufthavn bruker mindre enn halvparten av den anbefalte andelen på kunst.

Kristian Løksa i Avinor

HAR GJORT NOK: Kristian Løksa mener Avinor har gjort nok, men utelukker ikke at det kommer mer kunst.

Foto: Truls Antonsen / NRK

Ifølge kommunikasjonssjef Kristian Løksa har Avinor ikke vurdert å bruke disse satsene.

– Vi har gjort de installasjonene som vi mente var naturlig å gjøre og som vi har budsjettert for. Alle lufthavner utvikler seg over tid, så det er ikke gitt at vi ikke skal utvikle dette videre, sier han.

Agnes Moxnes

FOR DÅRLIG: Agnes Moxnes mener Avinor burde brukt mer penger på flyplasskunsten.

Foto: NRK

Ifølge Moxnes er det blitt mindre kunst i offentlig rom etter at statlige selskap, som Avinor, er blitt privatisert.

– Det viser seg at disse kjapt blir mindre ambisiøse når det gjelder kunstnerisk utforming, og det er ingen god utvikling, sier Moxnes.

Kritiske kunstnere

Ifølge Christine Aspelund, leder i Norsk Billedhoggerforening, er Oslo Lufthavn en unik mulighet til å markere Norge som en kulturnasjon, som ikke benyttes fullt ut.

– Publikum går glipp av kunst, Norge går glipp av kunst og kunstnere går glipp av verdifulle oppdrag, sier Aspelund.

Også forbundet Norske billedkunstnere er kritiske til kunstbruken. I en e-post til NRK skriver forbundet at Avinor burde ta ansvar som et statlig selskap og holde seg til anmodningen i regelverket.

– Sniker seg unna

Kunstner Kai Gjelseth står bak alle sitatene som er nedfelt i gulvet rundt omkring på den gamle terminalene. Mens den nye delen åpnet, jobbet Gjelseth med oppussing av sine gamle verk i atelieret hans på Carl Berner.

Gjelseth er skuffet over at det ikke brukes mer ressurser på kunst.

– Man sniker seg unna, for det er liksom ikke så viktig. Men det har med vår alles mentale helse å gjøre, sier Gjelseth.

Løksa i Avinor understreker at det er mange hensyn å ta på en flyplass, og at utsmykningen ikke er ferdig.

– Å bygge en flyplass er mer komplisert i forhold til utsmykking enn et vanlig kontorbygg. Nå fokuserer vi på å bygge, og jobber videre med kunst i årene fremover, sier Løksa.