Hopp til innhold

Kulturnæringen taper tre milliarder hver eneste måned

Kulturbransjen mister over 20 ganger mer i inntekter i måneden enn det regjeringen så langt tilbyr i krisestøtte.

Røyksopp 5

MILLIARDTAP: Mange savner nok å få gå på store konserter og festivaler i sommer. Kulturlivet taper tre milliarder i måneden grunnet koronasituasjonen (bilde fra Røyksopp-konsert på Bergenhus).

Foto: (c) Roy Bjorge

– Ja, nå skulle det jo yre med folk her. Gjerne skoleelever og tilreisende fra utlandet.

Det er kun direktør Geir Kløver og en mørklagt polarskute som møter NRK på Frammuseet i Oslo. Kløvers museum og andre private får gjerne ingen offentlig støtte og faller også utenfor krisekompensasjonen. Det gjør tilværelsen vanskelig.

– Inntekten er null. Det er ingen i kafeen, ingen i butikken, ingen billettinntekter. Og vi ser jo heller ikke i nærmeste framtid at det vil komme så veldig mange heller. 70 prosent av inntektsgrunnlaget er jo tilreisende fra utlandet. Og vi tror vel ikke at 2021 blir et fenomenalt år heller.

Kløver venter spent på beskjeden regjeringen har lovet å komme med torsdag, om arrangementer for færre enn 500 personer skal være lovlig i sommer. I så fall kan han kanskje slippe inn noen norske gjester i kontrollerte former. Men en endring av støtteordningene vil Fram-direktøren ha likevel.

– En ordning som gir erstatning for tapte billettinntekter. Ikke bare for oss, men for andre museer. Det vil være en rettferdig ordning som er veldig lett å kontrollere.

Fram-museet

MUSEUMSDIREKTØR: Frammuseet tiltrekker seg 360.000 besøkende hvert år i normale tider. Nå er det tomt, museet får heller ingen hjelp via støtteordninger. Det gjør Geir Kløver fortvilet.

Foto: Thomas Alvarstein Owe / NRK

Tre milliarder tapt hver måned

Hver måned uten aktivitet betyr over tre milliarder kroner i tapte inntekter for kulturnæringen, viser beregninger fra Vista Analyse.

Regjeringens støttepakke til kultur på 300 millioner kroner for mars og april sammenlagt, monner dermed lite. Tar vi med hele næringskjeden og ringvirkningene kultur skaper, er tapet på rundt fem milliarder kroner i måneden.

Lyd- og lysutstyr.

UBRUKT UTSTYR: Lillehammer lyd og lys leverer tjenester til diverse tilstelninger. Dem er det ingen av i disse koronatider, dermed blir det heller ingen inntekter.

Foto: Ørjan Haugsdal

I bygd og by over hele landet finnes for eksempel et lite firma som leverer lyd, lys og sceneutstyr til konserter, festivaler og konferanser.

– Våre tjenester leveres til tilstelninger hvor det samles folk. Og hele betingelsen for at det er behov for oss, er at det samles folk. Når det ikke er trygt, så er det jo ingen som trenger tjenestene våre heller. Og da blir det ikke noe salg, sier Kristian Johnsen, innehaver av Lillehammer Lyd og lys.

For ham er regnestykket like enkelt som forferdelig. Firmaet hans er for lite og med en drift som gjør at mange av utgiftene ikke regnes som utgifter i næringsstøtten fra regjeringen. Han kvalifiserer heller ikke til kulturstøtten.

– Det jeg opplever som problematisk er at det har blitt stilt ut et bilde offentlig at vi er tilgodesett mye bedre enn vi er. Jeg er litt redd for at folk går rundt med en slags mental hvilepute, og tror at småbedrifter som oss, som er i næringskjeden i kulturlivet, er greit ivaretatt. Men det er langt fra slik det fungerer, sier Johnsen.

Fagforeningssjef: – Avhengige av alle

Hans Ole Rian, leder i Creo, kultursektorens største fagforening, er redd regjeringen ikke ser helheten.

Hans Ole Rian

KRITISK: Hans Ole Rian, leder i Creo, forventer at regjeringen kommer kulturnæringen i møte, så kulturlivet kan overleve koronakrisen.

Foto: Presse / Musikernes fellesorganisasjon

– Vi er avhengige av alle ledd i kjeden. Vi trenger selvfølgelig musikere og artister som står på scenen. Men vi trenger også en lydtekniker, en lystekniker, noen til å rigge scenen opp og ned. Har vi ikke bedrifter som kan gjøre det når krisa er over, så har vi heller ikke et levende kulturliv.

12. mai legger regjeringen frem revidert nasjonalbudsjett for Stortinget. Da kommer også neste runde med krisekompensasjon. Kravlisten fra kulturlivet er kort og konsis:

– Først og fremst må vi få på plass forutsigbarhet. Vi må vite hva vi skal forholde oss til, både nå fremover og til høsten hvor vi skal starte opp igjen. Og så må det komme forsikring om at det kommer tilstrekkelige penger på bordet.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB