Hopp til innhold

Lettbeint og uviktig - men sjarmerende

Etter Hans Olav Lahlums tredje bok om politimannen Kolbjørn Kristiansen, av kolleger kalt K2, og hans geniale våpendrager Patricia Louise Borchman, står det fremdeles fast at historikeren Lahlum er mer interessant enn kriminalforfatteren.

Hans Olav Lahlum
Foto: Arne Sørenes / NRK

Jeg skal ikke være den som tar fra Hans Olav Lahlums kriminalbøker en god prorsjon sjarm. Ideen om å skrive hyllester til Agatha Christie – hvem-var-det-som-gjorde-det-sjangerens dronning og egentlige mor – er heller ikke dårlig. Ikke i seg selv. Å bruke et så grundig kartlagt litterært landskap og en form som er så velbrukt til å skape noe nytt, er imidlertid vanskelig. Grepet viser seg også å være vanskelig å komme fri fra, når øvelsen gjentas.

Dramatisk trikketur

Katalysatormordet_omslag_RZ.indd
Foto: forlaget

Årets bok, ”Katalysatormordet” starter på Lijordbanen (nå Røabanen), ved Smestad stasjon. Året er 1970. Kolbjørn K2 Kristiansen sitter ved vinduet i det en ung, tydelig livredd kvinne kommer løpende mot trikkevogna. Hun forsøker fortvilt å komme med, men er for sen. K2 slår det hele fra seg, men litt senere blir den samme kvinnen funnet drept i sporet og han har en ny sak. Han venter ikke lenge med å oppsøke Patricia Louise Borchmann. K2 møtte Patricia to år tidligere, i den første boken, "Menneskefluene" (2010). Den unge jenta er bundet til hjemmet og en rullestol etter en ulykke. Hun har imidlertid en sylskarp, analytisk hjerne, fokusert på kriminalmysterier. Patricia har en stor del av æren for K2s stadig voksende ry som etterforsker.

Sjarm

Radarparet Patricia og K2 forholder seg til hverandre som mor Agathas Hercule Poirot forholder seg til sin venn kaptein Hastings (da ser vi bort fra Patricias ulykkelige forelskelse i K2). I denne fordelingen av skarpsinn og analytisk evne på den ene siden og en forenklet hang til raske slutninger på den andre, ligger mye av sjarmen – også i Lahlums bøker.

Gammelmodig språk

Språket bidrar også til den samme sjarmen. Lahlum forteller i et gammelmodig og formelt riksmål som gir særpreg og i blant kaller på smilet. Litt problematisk er det nok at språkformen peker minst 20 år lenger tilbake enn de sene 60-årene og overgangen til 70-tall der Lahlums historier utspiller seg. Verre er det når forfatteren ikke skiller mellom løpende fortelling og dialoger, og kommer opp med uvanlig kantete replikker som vanskelig kunne vært ytret av levende mennesker – ikke en gang av ei 20 år gammel vestkantjente i 1970.

Radikalere

Den unge kvinnen ved Lijordbanen viser seg å tilhøre ei lita gruppe unge radikalere, de er i utgangspunktet færre enn ti, som i det kommunistiske landskapet forsøker å finne en middelvei mellom tidas store, motstridenede forbilder Sovjetunionen og Kina - med andre ord; lite tidstypisk. Den karismatiske lederen for gruppa forsvant noen år tidligere under en hyttetur, der alle i gruppa deltok. Han er aldri funnet, hverken død eller levende. Overvåkningspolitiet har hatt gjengen under oppsikt en god stund.

Dilemma

Dette grepet viser tydelig det viktiste dilemmaet Lahlums krimbøker stiller leserne overfor; skal vi lese ham som muntert-romantisk og krim-nostalgisk tidtrøyte eller skal vi ta ham alvorlig? Holder vi oss til det første, kommer både ”Katalysatormordet” og forfatteren fra det meste. Leser vi imidlertid forfatterens eget etterord til ”Katalysatormordet”, tyder alt på at han ønsker det siste; å bli tatt alvorlig. I så fall vokser problemene på flere områder; plottet er søkt, drapsmetoden er tvilsom, mens psykologien blir for lettbeint. Fordelen med kaptein Hastings, er jo at vi ikke forventes å ta mannen på alvor – hans naivitet er nærmest et underholdningspremiss. Slik fungerer det ikke om vi skal ta K2 tilnærmet alvorlig.

Tidsbilder i trøbbel

De politiske grepene i ”Katalysatormordet” viser også hvorfor tidsbildene ofte faller igjennom – på sin egen usannsynlighet. Som krimforfatter i et historisk landskap, fremstår historiker Lahlum som både omtrentlig og overflatisk. Igjen; spørsmålet blir hvordan boka skal leses. Holder vi oss til innfallsvinkelen sjarmerende tidtrøyte, er ”Katalysatormordet” bedre enn begge de foregående – og helt uviktig.

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska