Hopp til innhold

Karpe Diem solgte ut to av tre konserter på under én time

På under en time solgte Karpe Diem ut to av tre konserter i Oslo Spektrum. Tirsdag ettermiddag var billettene til alle de tre konsertene revet vekk.

Karpe Diem, Kongsberg Jazzfestival 2016

SELGER SÅ DET SUSER: I løpet av én time tirsdag solgte Chirag og Magdi i Karpe Diem ut to konserter i Oslo Spektrum. Her står de på scenen under Kongsberg Jazzfestival i 2016.

Foto: Anders Nielsen / NRK

Mandag slapp rapperne i Karpe Diem nyheten om at de ville booke Oslo Spektrum for tre konserter neste år.

Én time etter at billettene ble lagt ut for salg tirsdag er to av tre konserter utsolgt, bekrefter billettleverandøren Ticketmaster.

– Vi er sjokklykkelige og takknemlige. Vi håpet vi skulle klare å selge ut i løpet av et halvt år, vi hadde aldri trodd det skulle bli utsolgt på en halv dag, skriver Karpe Diem-gutta i en e-post til NRK.

Ifølge duoens pressekontakt ble samtlige billetter til lørdagens konsert revet vekk i løpet av sekunder. I 17-tida tirsdag var alle tre konserter utsolgt.

Personlig risiko

Karpe Diem solgte ut Oslo Spektrum for første gang i 2013, den gang var duoen de første hiphop-artistene i Norge som klarte det.

For å selge ut samme lokale tre ganger krever det at nesten 30.000 billetter kjøpes.

– Jeg er redd for at vi ikke selger ut alle tre gangene, både fordi ingen har gjort det før oss og da kan vi ikke gjennomføre den produksjonen vi ønsker, sa Chirag i et intervju med P3 mandag.

Den eneste norske artisten som tidligere har fyllt Oslo Spektrum tre ganger på rad er A-ha, i desember 2010.

– Enten går vi konkurs eller så blir det legendarisk, sa Magdi til Dagbladet.

Ticketmaster vil ikke gi noen videre kommentar om billettsalget til NRK, men henviser til arrangør.

Avsluttet musikalsk prosjekt

Med låten «Gunerius», som ble sluppet mandag, fullførte Karpe Diem sitt musikalske prosjekt «Heisann Montebello», som de begynte på i fjor.

Anmelder i P3, Yordana Jakobsen, trillet en firer for «Gunerius», og skrev at rapduoen avslutter prosjeket på en trygg og behagelig måte.

– Låta er likevel fengende og passer godt inn i Heisann Montebellos popunivers der den bygger seg opp med velkjente marsjtrommer i refrenget, skriver Jakobsen.

I et intervju i Kulturnytt tirsdag morgen fortalte Karpe Diem at de ble overveldet over debatten «Heisann Montebello» har skapt.

– Vi trodde aldri at det vi snakket om var spesielt kontroversielt. I min vennegjeng er det ikke det, mange mente det var åpenbare sannheter, sier Chirag.

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska