Hopp til innhold

Sterk Petterson

Romanen «Ut å stjæle hester» fra 2003 var Per Pettersons store gjennombrudd her hjemme, men også i utlandet. Forventningene til Pettersons nye bok, "Jeg nekter", er store.

Per Petterson

Forfatter Per Petterson fikk Nordisk Råds litteraturpris for 'Jeg forbanner tidens elv' i 2009.

Foto: unknown

«Ny roman fra Per Petterson», blir det sagt, og et sett med helt spesielle forventninger utløses. Eller også; forhåpninger. Om noe helt særegent, i nær kontakt med mennesker, gjenkjennelige liv som løftes opp til noe allment, med essens. For; så god er Per Petterson. Det er med andre ord også mulig å bli skuffet.

To deler

Må man kategorisere, kan man si at Per Pettersons romanforfatterskap er delt i to, der bøkene om og med Arvid Jansen hører til på den ene siden. På den andre har «Ut å stjæle hester» nå fått selskap av «Jeg nekter». Fraværet av Arvid Jansen i den nye boken har riktignok lite med det slektskapet å gjøre. Viktigere er innfallsvinkelen til stoff og tema; en sørgmodig refleksjon over alt som ikke ble, mens livet gikk av gårde i sitt eget tempo. Dette konkretisert i et vennskap så tett at det nærmer seg forholdet bror til bror. Men; også vennskap kan gå tapt - til og med de aller sterkeste:

«Et helt liv tok slutt den dagen på Sentralsykehuset, det kjentes sånn da, og det kjentes sånn nå, og enda var det mer en tredve år siden. Det var plutselig ubegripelig. Hvordan hadde jeg kunnet leve så lenge uten han. Hvordan hadde jeg kunnet. Hvordan hadde jeg kunnet».

Nesten-brødre

Petterson: Jeg nekter

Per Petterson: «Jeg nekter »

Det er Tommy som snakker. Han har akkurat møtt Jim for første gang på mer enn tre ti-år. Frem til de var 18, og «den dagen på Sentralsykehuset», var de to livene, Tommys og Jims, uløselig knyttet til hverandre: Venner, nesten-brødre, fra de kunne gå. Det tilfeldige møtet en tidlig morgen blir et nytt veiskille.

Vennskap

Det er 2006. De to er midt i femtiårene. Den barndommen og ungdommen de delte fant altså sted på seksti- og tidlig syttitall og rommet en brutal far og en mor som dro. Mor nummer to hadde ingen far å vise til for den sønnen hun oppdro. Men; fremfor alt dette vennskapet som tålte alt – bare ikke at Jim forsvant inn i seg selv.

Bitvis fortelling

Underveis tenkte jeg at Per Petterson legger puslespill med oss. Ikke noe svært, med hundrevis av brikker, det er ikke hans måte. Men i komposisjon; mennesker, tid og begivenheter kommer bitvis, om hverandre. Ofte med Tommys eller Jims stemme, men også fra en forteller med innsikt og oversikt. Slik settes helheten rolig sammen, mens spennet i fortellingen vokser frem – framfor alt sammen med de hele menneskene som også er et viktig kjennetegn ved Pettersons forfatterskap. Jeg mener: Vi har lest før om gutter som til slutt tar igjen med en voldelig far. Idet Tommy tar balltreet sitt til farens bein, så er det ikke handlingen eller nødvendigheten ved handlingen som slår leseren. Det vi ser er den unge gutten som, med nødvendighet, er den han er, akkurat da – og; den han blir mens livet hans går videre.

Handlingen har to viktige brekk. Begge er brå, på kanten til det tungt fordøyelige, rent psykologisk, men forfatteren har sitt på det tørre. Mest fordi Petterson forteller med en slik tydelighet at utviklingen begrunner seg selv – uten forklaringer eller unødvendig ordbruk.

Bærende språk

Pettersons språk er da også like jordnært og renset for fakter og jåleri som det alltid er; så nært et talemål det er mulig å komme, uten å henfalle til dialekteri. Pettersons prosa er sjelden etter boka, men rytmisk, økonomisk og en lesers glede. Mannens evne til formidling av det som kalles «levd liv», er da også en avgjørende forutsetning for at romanen kommer igjennom som hel ved og ikke kan unngå å bevege leseren.

Løft

Det er lett å tenkes seg romanfigur-kandidater med større publikumsappell enn to menn midt i femtiårene, for hvem det meste av livet synes kjørt. Det sier mye om Per Petterson at han gjør den forestillingen til skamme og står der han er – med den erfaring, innsikt og kunnskap seks ti-år på jorda kan gi et menneske.

At den siste brikken i puslespillet mangler, er et løft i seg selv.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB