Hopp til innhold

Intens opplevelse

Et av fjorårets mest omtalte og kritikerroste band gjør sin entre på Norwegian Wood scenen til store forventninger. Les hva NRKs anmelder mente om konserten.

Wolfmother på Norwegian Wood.

Australsk rock avslutta første dag av årets festival.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK

Wolfmother på Norwegian Wood.

NRKs anmelder ble rett og slett glad av Wolfmothers konsert.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK

Alt om Norwegian Wood!

Sist bandet var i Oslo ble det utsolgt i løpet av kort tid. Både gruppas første album og siste konserter i Norge har fått stående ovasjoner fra publikum så vel som presse. Wolfmother og festivalen får drahjelp av været som har vært ustabilt hele dagen, men som til festivalstart brekker opp og viser et mer sympatisk ansikt.

Leverer varene

Leverer så Wolfmother varene? Så definitivt. De sparker i gang med ”Dimension” og derfra og ut holder de intensiteten oppe hele veien. De er utrolig samspilte, og med stor spilleglede skaper de varme og god stemning i et riktig så bra befolket Frognerbadet. Andrew Stockdale på vokal imponerer med utstråling, tilstedeværelse og karisma som smitter over på et entusiastisk publikum. De to resterende medlemmene Chriss Ross (bass/keybord) og Myles Heskett (trommer) står ikke mye tilbake for Stockdale. Det virker rett og slett som Wolfmother har det sabla gøy på scenen..

Selv om Wolfmother på relativt kort tid har fått stjernestatus, fremstår gruppa som jordnære og utadvendte, og ikke minst lyser det spilleglede av bandet fra Sydney, Australia.

Gruppa har bare gitt ut en hel skive og det var skiva med samme navn som gruppa, altså ”Wolfmother” som kom i fjor. Derfor er det naturlig at så mye som ti av tretten låter er hentet fra denne skiva. Til tross for dette begrensede antall utgivelser, klarer de likevel og fylle plassen som hovedattraksjon denne torsdagskvelden på Norwegian Wood. Det kan ha sin forklaring i at gruppa turnerte i et år før de slapp sin debutskive. De har på kort tid funnet sin form, og basert på 70-talls inspirert rock ikledd et noe mer moderne lydbilde fungerer dette glimrende i konsertsammenheng.

Bud om større ting

Det kunne blitt så mye rart ut av denne konserten og kvelden, med tanke på de truende skyene, men det endte opp i en riktig så trivelig affære. Wolfmother har stoff i seg til enda større formater og oppgaver, og vi vil høre fra disse i lang tid fremover. Konklusjonen er at denne relativt nye gruppa holder mål, i bøtter og spann. Dette var rått, rocka ja rett og slett veldig gøy. Konserten var et eneste langt høydepunkt, noe alle smilende og nikkende menneskene rundt meg kunne skrive under på. En konsert man ble glad av.

Wolfmother på Norwegian Wood.

Wolfmother innfridde på Norwegian Wood.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.