Stortingsrepresentantene fra Høyre legger fram et lovforslag for å stanse NRKs reklameinntekter på internett. Til Dagens Næringsliv sier Olemic Thommessen, medlem av familie- og kulturkomiteen (H) at NRKs reklameforbud også bør gjelde nettområdet.
– Dette er en sak som blir trukket frem av flere mediebedrifter og organisasjoner. Overgangen til digital plattform er et faktum og det blir veldig kunstig om NRK med lisensen i ryggen skal kunne bygge seg opp som en stor markedsaktør, og spise av det markedet de kommersielle mediebedriftene skal leve av, mener Olemic Thommessen.
I forhold til NRKs lisensinntekter på 4,3 milliarder kroner i året, er reklameinntektene fra NRK.no foreløpig små. De årlige inntektene er på 10-20-millioner kroner, men situasjonen kan endre seg.
Kringkastingssjef Hans Tore Bjerkaas
Foto: NRKKringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas sier at NRKs virksomhet i dag er avhengig av reklameinntektene fra nettet og er ikke glad for forslaget.
– Jeg skulle ønske at politikerne ikke endret rammevilkårene til NRK, så ofte vi fikk jo nye rammevilkår for to år siden, i fjor kom ønsket om å endre valgplakaten, og nå dette. Som alle andre virksomheter, trenger vi stabile rammevilkår, sier Kringkastingssjefen
– Regjeringen har utelatt NRK
Regjeringen har satt ned flere utvalg som skal se på ulike mediepolitiske utfordringer, men NRKs rolle i mediemarkedet er ikke med i mandatet til noen av disse, påpeker Olemic Thommessen.
- Disse reglene gjelder i dag:
– Egne regler for nettet
– NRK.no har vært definert som noe som ligger utenfor kjernevirksomheten i NRK, derfor har man litt lettere kunnet lage litt andre regler for nettsidene, sier Halvar Moe, 1. amanuensis ved institutt for informasjons- og medievitenskap, Universitet i Bergen til NRK.
Sjefredaktør i VG-Nett Espen Egil Hansen sier til programmet «Kurer» at NRK skaper et prispress og ødelegger for de andre mediene.
- Hør «Kurer»:
– NRK er ikke avhengig inntektene, derfor behøver de ikke å opprette de samme annonseprisene som andre. Dermed undergraver de annonsemarkedet, sier Hansen.
– NRK-millionene betyr lite
Hans-Tore Bjerkaas avviser derimot at NRK holder kunstig lave priser for annonser og reklamekampanjer på NRK.no
– Det er ikke tilfelle at NRK forrykker konkurransen i annonsemarkedet, sier Hans Tore Bjerkaas.
– Det er ikke NRK.no-millionene som vil gjøre en forskjell for internettreklame i Norge. Den store utfordringen for alle norske nett-medier er at de store internasjonale aktørene drar av gårde med de store beløpene.