NRK Meny
Normal

Til kamp mot reklame på NRK.no

Høyre mener det er unaturlig at NRK viser reklame på nettet. Nå fremmer de et lovforslag for å fjerne reklameannonsene på NRK.no.

Olemic Thommessen vil fjerne reklamen på NRK.no

Kulturpolitisk talsmann i Høyre, Olemic Thommessen vil ha bort annonser fra NRK.no

Foto: Scanpix/NRK.no

Stortingsrepresentantene fra Høyre legger fram et lovforslag for å stanse NRKs reklameinntekter på internett. Til Dagens Næringsliv sier Olemic Thommessen, medlem av familie- og kulturkomiteen (H) at NRKs reklameforbud også bør gjelde nettområdet.

– Dette er en sak som blir trukket frem av flere mediebedrifter og organisasjoner. Overgangen til digital plattform er et faktum og det blir veldig kunstig om NRK med lisensen i ryggen skal kunne bygge seg opp som en stor markedsaktør, og spise av det markedet de kommersielle mediebedriftene skal leve av, mener Olemic Thommessen.

I forhold til NRKs lisensinntekter på 4,3 milliarder kroner i året, er reklameinntektene fra NRK.no foreløpig små. De årlige inntektene er på 10-20-millioner kroner, men situasjonen kan endre seg.

Kringkastingssjef Hans Tore Bjerkaas

Kringkastingssjef Hans Tore Bjerkaas

Foto: NRK

Kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas sier at NRKs virksomhet i dag er avhengig av reklameinntektene fra nettet og er ikke glad for forslaget.

– Jeg skulle ønske at politikerne ikke endret rammevilkårene til NRK, så ofte vi fikk jo nye rammevilkår for to år siden, i fjor kom ønsket om å endre valgplakaten, og nå dette. Som alle andre virksomheter, trenger vi stabile rammevilkår, sier Kringkastingssjefen

– Regjeringen har utelatt NRK

Regjeringen har satt ned flere utvalg som skal se på ulike mediepolitiske utfordringer, men NRKs rolle i mediemarkedet er ikke med i mandatet til noen av disse, påpeker Olemic Thommessen.

..NRK er i kraft av sin tyngde som offentlig allmennkringkaster og som lisensfinansiert aktør med stor forutsigbarhet i sin finansiering, en sterk aktør i et kommersielt marked, og må tas med i betraktningen hva angår generelle vurderinger om mediesektorenes økonomiske fundament.

fra Høyres lovforslag / Dagens Næringsliv

– Egne regler for nettet

– NRK.no har vært definert som noe som ligger utenfor kjernevirksomheten i NRK, derfor har man litt lettere kunnet lage litt andre regler for nettsidene, sier Halvar Moe, 1. amanuensis ved institutt for informasjons- og medievitenskap, Universitet i Bergen til NRK.

Sjefredaktør i VG-Nett Espen Egil Hansen sier til programmet «Kurer» at NRK skaper et prispress og ødelegger for de andre mediene.

– NRK er ikke avhengig inntektene, derfor behøver de ikke å opprette de samme annonseprisene som andre. Dermed undergraver de annonsemarkedet, sier Hansen.

– NRK-millionene betyr lite

Hans-Tore Bjerkaas avviser derimot at NRK holder kunstig lave priser for annonser og reklamekampanjer på NRK.no

– Det er ikke tilfelle at NRK forrykker konkurransen i annonsemarkedet, sier Hans Tore Bjerkaas.

– Det er ikke NRK.no-millionene som vil gjøre en forskjell for internettreklame i Norge. Den store utfordringen for alle norske nett-medier er at de store internasjonale aktørene drar av gårde med de store beløpene.