For å dekke inn ekstra store utgifter til rettigheter og utgifter ved store kultur- og idrettsarrangement har NRK i bestemte tilfeller fått lov til å selge sponsorplakater.
Reklamefritt NRK
Som et statlig aksjeselskap er det Stortinget og i det daglige Kulturdepartementet som setter rammene for NRKs virksomhet. NRK skal være et reklamefritt alternativ til de kommersielle kringkastingsselskapene i Norge.
NRK selger derfor ikke reklameplass verken på tv, i radio eller på sine nettsider.
Reglene for bruk av sponsorplakater
Stortinget har derimot gitt NRK lov til å selge spesielle sponsorplakater for å finansiere noen bestemte produksjoner, spesielt sports- og kulturoverføringer.
Gjennom retningslinjene i Kringkastingsforskriften settes det klare rammer for bruken av slike sponsorplakater.
Det er kringkastingsforskriftens § 3-13 som regulerer NRKs bruk av sponsorplakater.
En sponsorplakat er ifølge forskriften identifisering av sponsoren. Identifisering av den enkelte sponsor kan maksimalt vare i 10 sekunder. Dersom flere enn tre sponsorer skal identifiseres kan den totale lengden på sponsorplakatene maksimalt vare i 30 sekunder.
Sponsorplakatene kan kun vises ved inn- og utannonsering av programmer. Slagord, utsagn, bilder, lyd eller annen tilleggsinformasjon utover sponsorens navn kan ikke vises. På dette punktet skiller altså sponsorplakater seg vesentlig fra reklamefilmer eller reklamespotter som kringkastes i reklamepauser hos kommersielle kringkastere.
NRK har ifølge forskriften lov til å bruke sponsorplakater i forbindelse med:
- Produksjoner og sendinger fra idrettsarrangement.
- Produksjoner fra viktige nasjonale begivenheter av samfunnsmessig interesse eller kulturell betydning.
- Produksjon av undervisningsprogram.
Les mer: Kringkastingsforskriften om sponsorplakater
Les mer: Hele kringkastingsforskriften
Les mer: Medietilsynet om reglene for sponsing på TV
NRK Aktivum
NRK har samlet sin kommersielle virksomhet i datterselskapet NRK Aktivum. Det er derfor de som også selger sponsorplakater for NRK.
Les mer: NRKs forretningsvirksomhet
To prosent fra sponsorplakater
Inntektene fra sponsorplakatene har de senere år stått for mellom en og to prosent av NRKs inntekter.
Lisensen eller kringkastingsavgiften er NRKs store inntektskilde. I 2012 kom 96 prosent, nær fem milliarder, av inntektene fra kringkastingsavgiften eller lisensen.
Fakta om kringkastingsavgiften/lisensen:
Så å si alle (97 prosent) av NRKs inntekter kommer fra kringkastingsavgiften eller lisensen. Stortinget fastsetter hvert år størrelsen på lisensen. I 2015 betalte vel to millioner lisensbetalere 2 756 kroner hver i lisens. Sammen med andre driftsinntekter på 154 millioner kroner ga det NRK drøye 5,5 milliarder kroner å lage nettilbud, radio og TV for.
Alle i Norge som har en fjernsynsmottaker i bruk plikter å betale kringkastingsavgift. Dette gjelder enten man eier, leier eller låner mottakeren.
Les mer: Alt om lisensen
Les mer: Dette er allmennkringkasting