Hopp til innhold

Her spiller Sondre Lerche hjemme i stua – for folk hjemme i stua

På nettet har artister funnet sin alternative scene for å nå ut til publikum.

Flere i kultur-Norge gjør det beste ut av en karantenepreget korona-situasjon, og inviterer folk hjem til seg selv via sosiale medier. Samtaler, bokopplesing og musikk er noe både internasjonale og norske kulturpersonligheter byr på.

Blant dem er Sondre Lerche, som er i karantene etter han kom hjem fra utlandet søndag. Han avsluttet nettopp en direktestream på Facebook-siden Brakkesyke 2020.

– Det er masse folk som er i tøffe situasjoner eller kjeder seg. Og som kunne tenke seg å se en konsert selv om de ikke kan dra et sted, sier Lerche til NRK.

Samlet inn nærmere 150.000

I Norge betyr strømmekonsertene også penger i kassen. Det å donere penger på nett er ikke et uvanlig fenomen – dette er spesielt vanlig på Twitch og i gamingkulturen. Nå ser det ut til å også gjelde for artister på Facebook og Instagram. Ifølge Aftenposten har enkelte klart å samle inn titalls tusen.

– Alle monner drar når det plutselig oppstår så voldsomme omveltninger og forandringer. Det er merkelige tider, og da er det veldig fint å kunne gjøre denne typen ting og samtidig kunne tjene penger på det, sier Sondre Lerche.

Selv ba Lerche publikum med betalingsiver om å donere til Leger Uten Grenser, som har «en helsikes jobb akkurat nå».

– Dette tiltaket er delvis et tilbud for å hjelpe artister som går glipp av inntekt, men akkurat det har ikke skjedd meg enda. Jeg må kanskje komme tilbake med luen i hånden hvis sommerjobbene blir avlyst, men det viktigste nå var å spre litt musikk og glede.

Ifølge Leger Uten Grenser fikk de en skarp økning i Vipps-gaver under konserten.

– Vi kan antakelig kreditere Lerches rause oppfordring for at vi fikk inn 134.000 mens konserten pågikk. Beløpet øker fortsatt. Vi er veldig takknemlig og rørt, sier kommunikasjonssjef Silje Grytten.

Internasjonalt hjemmekontor

Konserter fra stua har blitt en «vanlig skue» i uvanlige tider. Tirsdag kveld avholdt John Legend en konsert fra stua til sine følgere på Instagram. Pink delte sang og stue til flere millioner. Og Coldplays Chris Martin ble også tvunget til å ta «hjemmekontor».

– Jeg skulle spilt med Coldplay i dag, men de andre i bandet er fastlåst i forskjellige land, så vi får ikke spilt sammen, sier Martin i videoen.

Her hjemme har Brakkesyke 2020 planlagt én uke frem i tid, med 13 planlagte konserter.

– Vi så ikke for oss noe i nærheten av såpass mye trøkk, sier musiker Filip Roshauw, en av initiativtakerne bak siden.

– I likhet med alle andre må vi jo vente og se hvordan ting utvikler seg, og det vil selvsagt også ha mye å si for hva enn det er vi finner på inne på den siden, sier Roshauw.

Etter konserten i kveld åpner Sondre Lerche for å gjenta den uvanlige formen for sofakonserter.

– Jeg har lyst til å gjøre det igjen. Kanskje jeg bør ha en fast konsertserie i uka, sier han.

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.