Hopp til innhold

Her får nordkoreanere se vestlig rock for første gang

Morten Traavik provoserer med ny dokumentar.

Konsertplakat Laibach

KONSERTPLAKAT: Konsertplakatene i Nord-Korea bærer sterkt preg av kommunistisk propaganda.

Foto: Valnoir

Nordkoreanernes reaksjon på vestlig rock kommer etter 2:05 i toppvideoen.

I 2015 er den politiske situasjonen på den koreanske halvøya i høyspenn mellom nord og sør.

Mens det rigges propagandahøyttalere langs den demilitariserte grensen som deler landet, rigger det kontroversielle bandet Laibach sine høyttalere til rockekonsert i Nord-Koreas hovedstad Pyongyang.

Dette er bakgrunnen for handlingen i Morten Traaviks nye dokumentar Liberation Day.

– For mange var det nok litt som å miste jomfrudommen til en flokk bøfler. Det er klart at i et land hvor man ikke engang kjenner til 50-tallsrock så ble nok Laibach en «flying start». Så det kan godt hende vi har vaksinert Nord-Korea mot vestlig popmusikk for alltid, sier Traavik med et lurt smil.

Det omstridte rockebandet fra Slovenia er kjent for å provosere også blant et vestlig publikum. Flørtingen med totalitær estetikk og forvrengte coverversjoner av kjente vestlige poplåter har gjort bandet beryktet.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Morten Traavik og Laibach

I filmen Liberation Day viser Traavik frem en kollisjon mellom to helt forskjellige verdener når rockebandet Laibach blant annet hamrer ut toner fra poplåta «Final Countdown» i et format som maner til massenes marsj, foran et nordkoreansk publikum.

Foto: Daniel Miller

Forfatter: – Usmakelig

– Problemet her er at man bruker Nord-Korea som et bakteppe for å gjøre noe «skikkelig crazy», sier forfatter John Færseth. Han mener at det er vi som er det egentlige publikumet her, ikke nordkoreanerne.

– Nord-Korea er et av landene i verden som bryter flest menneskerettigheter. Da blir det litt usmakelig å bruke Nord-Korea for å skape et spennende kunstprosjekt. Denne konserten virker rettet mot et vestlig publikum, med Nord-Korea som «rekvisitt», sier Færseth.

– Jeg tviler på at det nordkoreanske publikummet forstår en populærkulturell kritikk som Laibach driver med. De vil nok se på dette som en regimevennlig begivenhet, om de i det hele tatt får så mye ut av det.

På telefon fra Slovenia avviser bandmedlem Ivan Novak i Laibach at konserten var et utnyttende PR-stunt.

– Vi gjør ikke forskjell på publikummet vårt. Det er bra dersom publikummet ikke hadde et forutinntatt inntrykk av bandet fra før. Vesten har skapt et fiendebilde av Nord-Korea som er basert på fordommer. Dette ville vi kritisere med konserten, forteller Novak.

Saken fortsetter under musikkvidoen, regissert av Morten Traavik for bandet Laibach.

Innholdet som lå her kan ikke vises.

Tar ikke politisk standpunkt

Det er ikke første gangen Traavik har skapt overskrifter av kunstprosjekter med forbindelser til Nord-Korea. Tidligere har Traavik blitt kritisert for å sympatisere med regimet.

– Jeg nekter å ta politisk standpunkt i kunsten. Jeg sier ikke at det Nordkoreanske regimet ikke er undertrykkende. Men jeg er litt lei av den evige diskusjonen om hvorvidt Nord-Korea er ondskapens imperium eller ikke. Kunsten kan og skal være mangetydig. Og tolkningene likeså. Jeg tror hverken jeg selv eller Færseth er skikket til å si noe sikkert om den enkelte nordkoreaners opplevelse av konserten, sier Traavik.

I Liberation Day gjør Traavik et poeng av samarbeidet med nordkoreanerne under forberedelsene av konserten. Det vises også flere scener hvor Traavik må forhandle med regimets sensurmyndigheter.

Filmen har etter planen premiere på festivalen Film fra sør i oktober, men noen nordkoreansk premiere blir det neppe med det første.

– Jeg tror nok filmen er litt for rampete til å få massedistribusjon på nordkoreansk kino med det første, sier Traavik.

Kulturstrøm

  • Hederspris til P4-profil

    Bjørn Faarlund (61) er tildelt Prix Norges hederspris for 2025. Det er den høyeste utmerkelsen i norsk radio- og podkastbransje.

    Faarlund har vært programleder for P4s Radiofrokost i 25 år, og var før det en profilert nærradiostjerne i Radio 1 Oslo.

    – Årets hederspris går til en programleder som har vært en fast følgesvenn for det norske folk gjennom flere tiår - en ekte venn i øret, skriver juryen i sin begrunnelse.

    Prisen ble delt ut under åpningen av bransjekonferansen Lyddager.

  • Operaen vann pris for operaalbum

    Innspelinga Den Norske Opera & ballett gjorde av Richard Wagners «Den flyvende hollender» er kåra til årets operaalbum av Gramophone, som er det leiande tidsskiftet for klassiske innspelingar.

    – Gramophone-prisen er ei stor anerkjenning for heile Nasjonaloperaen – for Operakoret, Operaorkesteret og solistane på scena, seier operasjef Randi Stene i ei pressemelding.

    Prisane blei etablert i 1977, og blir sett på som ein av dei mest prestisjefylte utmerkingane innan klassisk musikk.

  • Bergen Filharmoniske Orkester vann prestisjetung pris

    Bergen Filharmoniske Orkester vann prisen Orchestra of the Year 2025 i London onsdag kveld. Det er tidsskriftet Gramophones som deler ut prisen. Deira årlege Classical Music Awards er nokre av dei mest prestisjetunge prisane innanfor den klassiske plateindustrien, og kan samanliknast med Grammy Awards, skriv Bergen Filharmoniske Orkester i ei pressemelding.

    Det viktigaste med denne prisen er kanskje ikkje at me får han for det me allereie har oppnådd, men at den viser kva som er mogleg. Bergen er kanskje ikkje nokon stor by i europeisk målestokk, men framleis ein musikk- og kulturby av internasjonalt format. Heile byen kan vera stolte av Bergen Filharmoniske Orkester, seier Sigurd Sverdrup Sandmo, som er direktør i Musikkselskapet Harmonien.

    Torsdag kveld skal orkesteret feira sigeren saman med publikum på konsert i Grieghallen, skriv BT.

    en mann og en kvinne som sitter på en benk
    Foto: Henning Målsnes