Hopp til innhold

Heftig oppfølger fra Serena-Maneesh

Det har gått fem år siden Serena-Maneeshs internasjonalt kritikerroste debut. Oppfølgeren «No 2: Abyss In B Minor» er en eksperimentell og stort sett strålende reise gjennom rockehistorien.

Serena-Maneesh
Foto: Alex John Beck/4AD

Som de andre i den usedvanlig talentfulle musikersøskenflokken Nikolaisen, har også Serena-Maneesh-sjef Emil et stort låtskrivertalent. Og store visjoner. For Serena-Maneesh er nok noe av det mest grensesprengende Norge har på rockefronten akkurat nå. Med en albumtittel som «Abyss in B Minor», skjuler man ikke akkurat de kunstneriske ambisjonene som ligger bak.

Rockehistorien er full av oppblåste prosjekter som synker under sin egen vekt. I dette tilfellet står evnene fint i forhold til idéene, og Serena-Maneesh gir oss her nok en styggvakker malstrøm av melodi, energi og støy.

Rock’n roll-tidsmaskin

Musikken til Serena-Maneesh er aldri veldig original. Men bandet er en unik rock’n roll-tidsmaskin. For Emil Nikolaisen kjenner den mest interessante og eksperimentelle rockehistorien ut og inn. Det er klasse over måten han smakfullt videreforedler elementer fra viktige epoker fra hvert tiår siden 60-tallet.

I låter som «Blow Yr Brains In The Morning Rain» er det den monotone riffingen til The Stooges og den arrogante tilbakelente vokalstilen og støyen til Velvet Underground som ligger i bunn. I det ekstremt suggererende åpningskuttet «Ayisha Abyss» låner Serena-Maneesh nesten vel mye av skottene Primal Scream og måten de sent på 90-tallet skapte en mørk futuristisk variant av originalene gjennom moderne studioteknologi.

Tettpakket lydbilde

«No 2: Abyss In B Minor» er mest av alt en vegg av lyd, med lag på lag på lag med gitarer og stemmer og effekter. Koblingen til den innadvendte såkalte shoegazer-sjangeren er uunngåelig. Serena-Maneesh er mestere på å bake enkle og vakre popmelodier inn i en vev av overstyrte gitarer og svevende psykedeliske klanger.

Emil Nikolaisen har ikke gjort det lett for seg selv eller for sine lyttere. Man kan gå seg vill i «No 2: Abyss In B Minor» sitt fullpakkede lydbilde. Og artisten kunne lett gått seg vill i mikseprosessen, der man visstnok har brukt hele åtte dager per låt.

Flyter ut mot slutten

Albumet mister litt momentum og flyter ut i det ufokuserte med de to siste sporene. Det er litt synd. For når det starter som en grandios reise i lyd, må man ha en finale som smeller. Men – dette er uansett sterk psykedelisk kunstrock, som også vekker oppsikt internasjonalt. Og om et tiår eller to har nok denne platen klassikerstatus her hjemme i hvert fall.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.