Hopp til innhold

HBO-reklame på ulovlige steder i Oslo

Ved hjelp av vann og sjablonger har HBO serien «Beforeigners» tegnet inn logoen i parkrom i Oslo sentrum. Det har fått kommunen til å reagere.

Beforeigners-reklame

Budskapet fra HBO-serien er vasket inn i trafikkstøvet, men nå har Bymiljøetaten i Oslo kommune bedt dem vaske det bort.

Foto: Ola Hana / NRK

I disse dager har HBO-serien «Beforeigners» premiere. Serien med blant annet Nicolai Cleve Broch og Agnes Kittelsen på rollelisten er tidenes første norske serie fra strømmegiganten.

I reklamen til serien har reklamebyrået Ren Reklame blant annet tegnet inn teksten «Beforeigners go home» i Oslo. Det er ikke tagging, selv om det kan minne om det.

På veggene ved Nationaltheatret og Deichmanske bibliotek på Grünerløkka har de vasket vekk trafikkstøv for å frem budskapet. Disse veggene defineres som parkrom av Oslo kommune.

– Det er i øyenfallende og et veldig bra PR-stunt, men en del av dem er satt opp i parkrom, og der tillater vi ikke kommersielle budskap, sier Richard Kongsteien, kommunikasjonsdirektør i Bymiljøetaten, til NRK.

– Skal være vasket i løpet av dagen

Kongsteien forteller at de ikke var klar over stuntet før NRK gjorde dem oppmerksomme på det, og dermed ikke har oversikt over alle stedene de er satt opp. Reklamebyrået eller produsentene bak serien hadde ikke vært i kontakt med Bymiljøetaten før de satte opp reklamen.

Richard Kongsteien bymiljøetaten

Richard Kongsteien, kommunikasjonsdirektør i Bymiljøetaten sier de ikke kan differensiere på kommersielt budskap de liker og ikke. Dermed må «Beforeigners»-reklamen vaskes bort.

Foto: Ola Hana / NRK

Bymiljøetaten tok derimot kontakt med produksjonen angående reklamen etter at de ble oppmerksomme på den.

– De har lovt at det skal være vasket i løpet av dagen.

Nicolai Engesvik i Ren Reklame skriver i en e-post til NRK at de ikke var klar over at støtteveggen mot Karl Johan og Stortingsgata var betegnet som parkrom.

– Oslo kommune gjorde oss oppmerksomme på dette i dag. Jeg har sjekket opp i reguleringsplanen for området og rettet feilen, skriver han.

Engesvik sier de satte i gang prosessen med å vaske bort reklamen med en gang de ble gjort oppmerksomme på feilen. Han legger til at det er helt udramatisk for dem å måtte vaske bort reklamen.

– Fordelen med å vaske reklame inn i trafikkstøv er at stadig nytt trafikkstøv gjør at det forsvinner av seg selv. Etter en hyggelig samtale med Oslo kommune i dag tidlig ble vi enige om at vi fremskynder prosessen med å fjerne ytterligere trafikkstøv og dermed budskapet på disse to stedene.

– Gjort skånsomt med vann og sjablonger

Serien «Beforeigners» er en Science Fiction-serie hvor mennesker fra steinalderen, vikingtiden og 1800-tallet kommer til vår tid.

Beforeigners

I serien «Beforeigners» kommer mennesker fra fortiden til nåtiden. Her er fra Bjørvika i serien.

Foto: HBO Nordic

Den utspiller seg i Oslos gater, og Kongsteien i Bymiljøetaten forteller at de har jobbet mye med å tilrettelegge for produksjonen.

– Dette er strålende Oslo-reklame, og vi liker serien godt. Men vi kan ikke differensiere på kommersielt budskap vi liker og ikke, sier han.

– Er dette hærverk?

– Dette er gjort veldig skånsomt med vann og sjablonger. Men vi kan likevel ikke si ja til en type budskap og nei til noe annet. Det er fortsatt et kommersielt budskap selv om det bare er brukt vann, svarer Kongsteien.

Beforeigners

Dette er skrevet med kritt og avklart med gårdeier, og dermed ikke noe Oslo kommune reagerer på.

Foto: Ola Hana / NRK

Når det gjelder de røde og hvite «graffitien» som Ren Reklame har tegnet opp, så er disse laget med tillatelse fra gårdeiere.

– Det er utenfor området vi forvalter, sier Kongsteien.

– Det er kritt som er påført på butikkvinduer vi har leid på lovlig vis. Det i Thorvald Meyers gate er klarert med gårdeier og forsvinner når leieperioden er over, svarer Engsvik.

Kulturstrøm

  • Toffen Gunnufsen blir ny kultursjef i Lillesand

    Toffen Gunnufsen (62) er ansatt som kultursjef i Lillesand kommune. Det opplyser Lillesand kommune i en pressemelding søndag kveld.

    – Jeg gleder meg til å påta meg rollen som kultursjef. Å skape kulturopplevelser for alle, samt å dele glede med andre er noe jeg virkelig ser frem til. Vi må sikre at det spesielle og karakteristiske ved byen vår bevares, samtidig som vi har et åpent syn på fremtiden, uttaler den kommende kultursjefen i pressemeldingen.

    Gunnufsen har lang erfaring innen festival- og kultursektoren og har tidligere jobbet for Quartfestivalen i Kristiansand i 15 år. Han var med å starte opp Hovefestivalen på Tromøya i Arendal og Skral i Grimstad.

    Toffen Gunnufsen
    Foto: Robert Rønning / NRK
  • Kongen åpnet det nye skimuseet i Holmenkollen

    Kong Harald deltok på den høytidelige åpningen av det nye skimuseet i Holmenkollen lørdag.

    Skiforeningen har oppgradert skimuseet for 90 millioner kroner og fra og med søndag er museet åpent for alle.

    Skimuseet, som i år fyller 100 år, har fått et helt nytt inngangsparti tegnet av Snøhetta. Også flere utstillinger er opgradert.

    – Nå skaper vi et reisemål som er enda mer attraktivt for både norske og utenlandske gjester – enten de er interessert i sport, kultur, arkitektur eller utsikt, sier generalsekretær Håvard Abrahamsen i Skiforeningen.

    (NTB)

    Hans Majestet Kong Harald deltar på åpningen av det nye Skimuseet.
    Foto: Frederik Ringnes / NTB
  • Omstridt russisk dirigent tar over som sjef på Bolsjoj

    Den omstridte russiske stjernedirigenten Valerij Gergijev blir ny sjef for Bolsjoj-teatret i Moskva.

    Gergijev opplevde et skred av avlysninger i Vesten da han i fjor nektet å ta avstand fra Russlands krigføring i Ukraina. Han ble avskjediget som sjefdirigent for München-filharmonikerne i mars 2022, bare dager etter invasjonen.

    Gergijev har vært nær venn av president Vladimir Putin i 30 år.

    Den russiske dirigenten var en av initiativtakerne bak Østersjøfestivalen i Karlshamn i 2002, men er ikke blitt invitert de siste årene. (NTB)

    MIfOmk48Q6s
    Foto: AP