Stig Sæterbakken inviterte Müller til Norsk Litteraturfestival, som hovedtaler.
Foto: Lien, Kyrre / SCANPIXI sitt forfatterskap knytter hun sammen de sammenhengene som er mellom språk, makt og maktmisbruk, sier Sæterbakken.
- Det jeg tenker på når jeg leser Herta Müller er at i forhold til at dersom man tenker seg en språk-akse, så er diktatoren den ene ytterligheten som bruker språket til å begrense menneskers mulighet til hva de kan si og tenke. Som den motsatte ytterligheten, står forfattere, sier Sæterbakken.
Særpreget stil
Forfatteren Britt Bildøen er en av dem som mener at Herta Müller er en verdig Nobelpris-vinner.
- Bøkene hennes er veldig preget av at ingenting i verden er uskyldig, og ingenting i verden er helt trygt. Dette gjennomsyrer på en måte stemmen i bøkene hennes, sier Britt Bildøen.
- Jeg synes Müller har en veldig spesiell måte å skrive på - en ganske så naiv stemme, men nettopp derfor ganske illevarslende. Stemmen er nesten litt rar, sier hun.
I dette huset i landsbyen Nitchidorf i Romania bodde prisvinneren, og slik det ser ut i dag.
Foto: Sdrian Paclisan / Scanpix/AFPAlvorlig men vakkert
NRKs kritiker Marta Norheim fremhever at Müller skriver om alvor hele tiden.
- Det handler om en veldig viktig problematikk - både europeisk og universell. Samtidig kler hun historien med et veldig særpreget språk. Det er vanskelig å finne norske motsvar til denne måten å skrive på, sier Marta Norheim.
Forfatter Mattis Øybø er en av dem som ble grepet av hennes historier da hun gjestet litteraturfestivalen på Lillehammer.
- Jeg kom ganske sent inn i bøkene hennes. Det var først da hun var på litteraturfestivalen på Lillehammer for to år siden, at jeg begynte å lese bøkene hennes. Hun er veldig poetisk, samtidig som stoffet hennes er veldig europeisk - om en tysk minoritet i Romania, og om å leve på denne måten. Språket er så vakkert midt i alt det redselsfulle at det gjør veldig dypt inntrykk, sier Mattis Øybø.
Se også: