Hopp til innhold

Gåte må skrive om teksten i MGP-bidraget

Storfavoritten må fremføre bidraget sitt med helt ny tekst i MGP-finalen. De nåværende tekstlinjene er identiske med eksisterende materiale.

Gåte under scena i andre delfinale i MGP

MÅ SKRIVE OM TEKSTEN: Gåte må gjøre om låtteksten av «Ulveham» før finalen. Gunnhild Sundli fra andre delfinale, 20. januar.

Foto: Espen Solli

Gåte har allerede rukket å bli en storfavoritt hos spillselskap og flere tilhengere i inn- og utland.

Bidraget deres «Ulveham» baserer seg på en gammel kulokk, og tekstlinjene er hentet fra en 1000 år gammel middelalderballade.

Siden teksten er identisk og MGP er en sangkonkurranse for originalskrevet musikk, så er det bestemt at Gåte skal fremføre bidraget sitt med nyskrevet tekst i finalen, 3. februar.

– Låtens tittel og historiske tematikk vil bestå, sier Stig Karlsen. Han er MGPs musikkansvarlig.

Gåte under andre delfinale i MGP 2024

Gåte under andre delfinale i MGP 2024

Godkjent for Eurovision

I starten av «Ulveham» kan man høre et tradisjonelt kulokk, hentet fra et eldre opptak av folkesangeren Marit Jensen Lillebuen.

Hør opptak av lokken her:

MGP-bidraget ble sendt til vurdering hos EBU, i tilfelle Gåte skulle ta seieren neste lørdag. Arrangøren har godkjent kulokken for deltakelse i Eurovision Song Contest.

Stig Karlsen ser ikke på dette som et konkurransefortrinn.

– Lokken har blitt tolket og brukt på flere utgivelser opp igjennom historien, men kan ikke sies å være allment kjent eller utbredt, sier han og legger til at det ikke er mottatt publikumsreaksjoner etter delfinalen.

– En mindre diskusjon har likevel oppstått i musikkbransjen og i noen fangrupper på bakgrunn av hva Gåte selv har delt om den kreative prosessen.

MGP-entusiast Anders Tangen mener det er viktig at dette blir ryddet opp i på en åpen måte.

– Det forundrer meg litt at rettigheter ikke er 100 % avklart i god tid. Enten av Gåte eller NRK. Det blir spennende om en nyskrevet tekst når frem på samme måte, sier Tangen.

Les også KEiiNO med comeback i MGP: – Vi skal ta trofeet heim

Keiino

Finalistane i andre delfinale i MGP 2024

GIKK VIDERE: Gåte gikk videre fra den andre delfinalen, sammen med Erika Norwich, Super Rob, Anne Fagermo & Dag Erik Oksvold.

Foto: Espen Solli

– Ikke plagiat

Folkemusiker Knut Buen bodde på nabogården til Marit Jensen Lillebuen, og fikk høre den karakteristiske kulokken da han var barn. Han ser det ikke på som et problem at Gåte har latt seg inspirere av lokken.

– Sett bort fra de få sekundene den autentiske lokken er med i åpningen, og teksten fra en gammel middelalderballade, er dette å regne som en selvstendig komposisjon, sier Buen.

Selv om lokken er godkjent for bruk i Eurovision, velger NRK å gjøre endringer i låtteksten.

– Vi ser på dette som potensielt problematisk i forhold til regelverket, og MGP har selv bedt Gåte skrive en ny tekst. Dette er EBU informert om, sier Karlsen som understreker at dette ikke er plagiat.

– I dette tilfellet tar musikken utgangspunkt i ukjent materiale som ikke er rettighetsbelagt. Bruk av folklore eller tradisjonell teknikk eller mønstre, er ikke det samme som å gjenskape andre originale sanger som er spredt til et stort publikum.

Gåte under MGP 2024

POPULÆRE: Gåte og bidraget «Ulveham» har rukket å bli en storfavoritt for MGP-tilhengere og spillselskap.

Foto: Espen Solli

Vil ikke føles ulikt

Siden oppstarten i 1999, er Gåte godt kjent for å bruke norsk folklore, tradisjonsmusikk og gamle tekster i musikken sin.

– Det er en stor del av bandets identitet, og noe vi har blitt hedret for i alle år, sier vokalist Gunnhild Sundli.

Nå skal Gåte bruke tid på å skrive om teksten i «Ulveham», med fokus om å videreføre elementene fra tradisjonell norsk folklore og folkemusikk. Noe som er viktig for bandet.

Gåte

– EN STOR DEL AV BANDETS IDENTITET: For Gåte er det viktig å videreføre elementene fra tradisjonell folkemusikk.

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

– Det er et speil fra fortiden som forteller oss noe dypere om hvem vi er som et folk. Vårt ønske er at disse historiene og tradisjonene blir representert i moderne popkultur, som MGP er et strålende eksempel på, sier Sundli.

Selv om låtteksten nå endres, forsikrer Stig Karlsen om at nummeret ikke vil føles ulikt fra delfinalen.

– Låten, historien og fremføringens identitet og uttrykk vil være så godt som identisk med opptredenen som skal avleveres i finalen. Vi ser derfor ikke at endringen av teksten utgjør en avgjørende betydning, sier han.

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska