Denne uken ble det forbudt å spille på gaten i Gøteborg mellom klokken 11 og 17.
På hjørnet av Karl Johan og Akersgaten treffer NRK Ukeslutt trekkspill-musikeren Bjørn. En uke i året er han på besøk hos kamerater i Oslo, da spiller han på gaten.
- Det er sysselsetting. Jeg er ganske fattig nå, så jeg kan ikke akkurat gå rundt og ta det rolig i Oslo, sier Bjørn.
Han synes forbudet i Gøteborg er trist.
- Det er kjempedumt. Jeg våger ikke spille i Gøteborg. Det er mye lettere å spille i Oslo, for jeg kjenner ingen her, sier han.
Amazing Grace i ti år
- Det var jo en som satt rett utenfor Rådhuset i ti år sammenhengende og spilte den samme melodien. Det var forresten "Amazing Grace", det var det eneste han kunne. Det rare var jo at i løpet av de ti årene så lærte han seg ikke noen nye heller, sier leder i Fremskrittspartiet i Oslo, Peter N. Myhre.
- Jeg mener man skal ha et visst minstekrav til musikalt kyndighet for dem som skal spille på gaten, sier Myhre.
Han har fått nok av gatemusikanter som spiller monotont og med repertoar og vil stille krav til gatemusikantene.
- De som skal stille seg opp og spille musikk må stille seg opp på samme måte som de som skal stille seg opp og dele ut løpesedler for politiske partier. Blir det klager på dem, så får de kanskje ikke fornyet sine søknader, sier Myhre.
- Mye mas for kundene
Myhre tror mange av dem som har arbeidsplassene sine rett i nærheten av der hvor det står gatemusikanter skjønner veldig godt hva han snakker om.
- De blir drittlei av å høre den samme sangen dag ut og dag inn, sier Myhre.
Folk som jobber i butikkene på Karl Johan får nok av musikantene noen ganger.
- Jeg synes det er mye mas, spesielt for kundene våre, sier en butikkeier.
- Det er noen som burde kjent sin besøkelsestid, og gjerne øvd litt mer før de gikk ut på gata og hatt et større repertoar, sier en annen.
Trakk på gata for Rosenborg
Ukeslutt har tatt med seg fiolinist Arve Tellefsen til gågata.
Arve Tellefsen er begeistret for Bjørn fra Sverige. Og røper at han har selv vært gatemusikant ett par ganger.
- En gang var da Rosenborg var riktig langt nede og ikke hadde penger. Da stilte vi opp på forskjellige måter, det eneste jeg kunne bidra med var å stå på gata å spille litt, sier Tellefsen.
Men å stille krav til gatemusikantene har han ikke tro på.
- Nå får jeg litt latterkrampe, hvordan har de tenkt å gjøre det? Tellefsen vet ikke om han skal ta forslaget alvorlig.
- Skal det være auditions eller et idol-opplegg, spør Tellefsen.
Ikke gnikking
- Det behøver ikke være veldig byråkratisk. Det kunne vært kulturetaten i kommunen hvor man så på vedkommende. Så fikk de se hva han eller hun hadde tenkt å vise fram, og ga eventuelt en tillatelse, sier Lars Fredriksen fra Oslo Handelstands Forening.
- Musikanten måtte beherske instrumentet sitt, kanskje ikke til fulle, men også ha et visst repertoar, slik at det ikke bare ble gnikking, sier Fredriksen.
Egil Hegerberg, bedre kjent som Bare Egil Band, har slått seg ned ved fontenen på Nationaltheateret. Der spiller han den nye låta si "Stabekk Kino".
Bare Egils tips
- Jeg har vært gatemusikant sjæl, så jeg føler en viss solidaritet. Samtidig synes jeg nåløyet er blitt mye videre nå. I gamledager, da jeg var musikant, var Norge mye fattigere. Folk kunne ikke gi bort penger til noen alle og enhver som stilte seg opp med en kassegitar. Slik ble riffraffet luket av seg sjæl, sier Hegerberg.
Hegerbergs tips til ferste gatemusikanter:
- Hospiter litt ute i bydelen. Still deg et sted hvor folk i utgangspunktet ikke har noen grunn til å dvele og bli stående, da kan man ha et litt begrenset repertoar i starten.
- Ikke spill saksofon. Det er ikke noe gatemusikkinstrument, men hører hjemme på jazzklubber.
- "Tune" gitaren, spill noen ordentlige sanger.
- Sleng noen penger oppi sjæl - og ikke minst, ha med deg tredve-førti kompiser som kan stå rundt og få det til å virke som at her skal det skje noe stort.
Klokken er over to og det nærmer seg slutten på arbeidsdagen for Bjørn. Det er på tide å telle kroner.
- 145 kroner for fire timers jobb.....ganske rolig dag, konstaterer Bjørn.