Kan kongepuddelen Molly lære barn å lese bedre?

Kongepuddelen Molly er foreløpig en av få hunder som brukes i leseopplæringen ved norske skoler. Nå vil forsker finne ut hvilken effekt hunden har på læringsprosessen.

Kongepuddelen Molly er lesehund

Kongepuddelen Molly er trent terapihund, og blir brukt som et tillegg i leseopplæringen ved blant annet Eide skole i Grimstad.

Foto: Miriam Grov / NRK

Resultatet kan få betydning for om det settes inn flere hunder i skolen.

– Det vil jo være interessant for å se om det er fornuftig å øke bruken av lesehunder, og om det er et tiltak som i større grad bør få offentlig støtte, sier forsker i pedagogikk Andreas Reier Jensen ved Universitetet i Agder.

– Det kan hende at lesehund er et tiltak som bør settes inn på flere skoler som en del av leseopplæringen.

Høytlesning for hund

Ved Eide skole i Grimstad, har kongepuddelen Molly i sju år vært en kjærkommen hjelp i leseopplæringen.

Foto: Miriam Grov / NRK

– Finner ro

En lesehund er en godt trent hund, som er glad i mennesker og særlig barn. Hunden er trent til å sitte eller ligge i ro ved siden av et barn som leser høyt.

– Da er det ofte at barnet finner ro og begynner å konsentrere seg om lesingen, og opplever lesingen som en positiv ting, sier hundefører og eier Carol Østby.

Både flinke lesere, og barn som sliter med å lese, får lese høyt for Molly.

– Hunden har god pels, som barna kan ta på og kose med. Så glemmer de alt annet, og bare leser, sier Østby.

Lesehunden Molly og eier Carol Østby

Kongepuddelen Molly har utdanning som terapi- og lesehund. Her med hundefører og matmor Carol Østby.

Foto: Miriam Grov / NRK

– Blir tryggere lesere

Andreas Reier Jensen har fulgt Molly og Carol Østby i over ett år, og filmet samspillet mellom hund, barn og hundefører – uten selv å være til stede.

– Det er for å dokumentere praksisen best mulig, og beskrive hvordan denne spesielle formen for leseopplæring drives, sier han.

– Det likner ikke på den vanlige instruksjonen i et klasserom. Det blir som et eget rom, et slags frirom fra klasserommet, der barnet leser uten å bli vurdert, sier Jensen.

Så langt har forskeren sett at innholdet og selve fortellingen i bøkene som blir lest, kommer bedre frem når barna leser høyt for Molly. Han ser også andre positive effekter:

– Barna blir tryggere lesere, de får bedre ordforståelse og de interesserer seg både for bøkene og for hunden.

Forsker Andreas Reier Jensen ved UiA

Andreas Reier Jensen ved UiA forsker på hvilken effekt bruken av lesehund har på leseopplæringen. Så langt ser han positive resultater.

Foto: Miriam Grov / NRK

Kulturstrøm

  • Insta-poet nominert til Uprisen

    Trygve Skaug sin diktsamling for ungdom, «Følg med nå», er nominert til Uprisen 2020. Her kan de se de fem bøkene nominasjonsjuryen (bildet) har funnet verdige. Syv ungdomsskoleklasser fra ulike deler av landet skal nå lese de nominerte og kåre en vinner på Litteraturfestivalen på Lillehammer i mai.

    Nominasjonsjuryen med (f.v.) Ida Susann Tronstad, Råmund Vang, Mari Rønningen, Leah Homme Haddeland og Stella Kolstad viser fram de fem nominerte bøkene til Uprisen 2020.
    Foto: Vibeke Røgler / Foreningen !les
  • Vil ikke inn under Innovasjon Norge

    En rapport bestilt av regjeringen anbefaler at Design og arkitektur Norge (DOGA) overføres til Innovasjon Norge. – Vi er bekymret for at arkitektur og byplanlegging blir nedprioritert, sier direktør Tor Inge Hjemdal til Arkitektnytt.

    Tor Inge Hjemdal
    Foto: Eirik Evjen / DOGA