Hopp til innhold

Folk krever store konsertopplevelser – Tix tror TikTok har skylda

– Sosiale medier har gjort oss bortskjemt. Folk trenger en stor fellesopplevelse for å kjøpe billett, sier Andreas «Tix» Haukeland. Alle tall tyder på at det stemmer.

Tix, Andreas Haukeland

Tix gjennomførte en begravelse i Spektrum på lørdag. Den nye Tix var død. Party-Tix gjenoppstod.

Foto: Christian Breidlid, NRK

«I kveld er lov å være horeeeeeeeee».

Setningen fra Tix sin russeklassiker «Sjeiken» gjentas i et fullstappet Oslo Spektrum. Det er andre gang han fyller hovedstadens «storstue» denne lørdagen. Ambisiøst? Ja, men ikke en sjelden begivenhet fra en norsk artist.

Flere store begivenheter

Chris Holsten, Stig Brenner, Vazelina Bilopphøggers, Ballinciaga, Sondre Justad og Karpe er noen av dem som har fylt landets mest kjente konsertsted siden regjeringen gjenåpnet landet. Noen av dem gjorde det opptil flere ganger på rad.

Sondre Justad - Neonfestivalen 2022

Sondre Justad solgte ut Spektrum to dager på rad.

Foto: Morten Skogly / NRK P3

Å «fylle Spektrum» var noe svært få norske artister fikk til tidligere.

– Vi ser nå at store eventer og begivenheter blir mer og mer vanlig, sier Espen Ytreberg, professor i medievitenskap ved Universitetet i Oslo.

– Konkurransen om folks tid er hardere, derfor må det noe ekstra til for å gi folk en følelse av noe de ikke vil gå glipp av, forklarer førsteamanuensis i medievitenskap, Arnt Maasø.

Sosiale medier og sånt

– Dette handler også om algoritmer på nettet og i sosiale medier. Det mange er interessert i løftes opp – og får mer plass og oppmerksomhet, sier Maasø.

Tix

Haukeland syns det er trist at mindre arrangementer selger dårligere. – Jeg startet jo sånn, sier han.

Foto: Christian Breidlid, NRK

Tix er også opptatt av sosiale mediers betydning.

– Den yngre generasjonen er overeksponert for kultur via blant annet TikTok. Folk vil alltid sammenligne med det de opplever og ser der, sier artisten.

De store går på bekostning av de små

Alle tall og trender tyder på at store arrangementer og kulturopplevelser selger godt, mens mindre og mellomstore sliter mer.

Vi opplever et godt salg av billetter totalt sett etter pandemien, men det er større forskjell på salget av de mindre og de større arrangementene, sier Kristian Seljeset, daglig leder i Ticketmaster, Norges største nettsted for salg av billetter.

– Folk er også mer avventende med å kjøpe billetter, forteller han.

Nina Hodneland, leiar i Norske kulturhus

Nina Hodneland leder paraplyorganisasjonen for flere kultur- og konsertsteder i Norge.

Foto: Ida Yasin Andersen / nrk

– Fattigere kulturliv

Organisasjonen Norske kulturhus som representerer 130 konsert- og kulturhus rundt om i landet ser samme tendensen. De opplever også en generell nedgang i billettsalget.

10 prosent færre billetter ble solgt i høst, sammenlignet med samme tid før pandemien. Til vårens forestillinger og konserter er hele 30 prosent færre billetter solgt. Det viser tall de selv har hentet inn fra deres medlemmer.

– Dette kan på sikt føre til et fattigere kulturliv. Og større forskjeller på hvor i landet kultur kan oppleves fordi det er mer risikofylt å dra ut på turné på grunn av usikkert billettsalg, sier Nina Hodneland, daglig leder i Norske Kulturhus.

– Men de store og kjente selger. Og de veldig lokale forestillingene, legger hun til.

Kulturstrøm

  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters