Hopp til innhold

Folk krever store konsertopplevelser – Tix tror TikTok har skylda

– Sosiale medier har gjort oss bortskjemt. Folk trenger en stor fellesopplevelse for å kjøpe billett, sier Andreas «Tix» Haukeland. Alle tall tyder på at det stemmer.

Tix, Andreas Haukeland

Tix gjennomførte en begravelse i Spektrum på lørdag. Den nye Tix var død. Party-Tix gjenoppstod.

Foto: Christian Breidlid, NRK

«I kveld er lov å være horeeeeeeeee».

Setningen fra Tix sin russeklassiker «Sjeiken» gjentas i et fullstappet Oslo Spektrum. Det er andre gang han fyller hovedstadens «storstue» denne lørdagen. Ambisiøst? Ja, men ikke en sjelden begivenhet fra en norsk artist.

Flere store begivenheter

Chris Holsten, Stig Brenner, Vazelina Bilopphøggers, Ballinciaga, Sondre Justad og Karpe er noen av dem som har fylt landets mest kjente konsertsted siden regjeringen gjenåpnet landet. Noen av dem gjorde det opptil flere ganger på rad.

Sondre Justad - Neonfestivalen 2022

Sondre Justad solgte ut Spektrum to dager på rad.

Foto: Morten Skogly / NRK P3

Å «fylle Spektrum» var noe svært få norske artister fikk til tidligere.

– Vi ser nå at store eventer og begivenheter blir mer og mer vanlig, sier Espen Ytreberg, professor i medievitenskap ved Universitetet i Oslo.

– Konkurransen om folks tid er hardere, derfor må det noe ekstra til for å gi folk en følelse av noe de ikke vil gå glipp av, forklarer førsteamanuensis i medievitenskap, Arnt Maasø.

Sosiale medier og sånt

– Dette handler også om algoritmer på nettet og i sosiale medier. Det mange er interessert i løftes opp – og får mer plass og oppmerksomhet, sier Maasø.

Tix

Haukeland syns det er trist at mindre arrangementer selger dårligere. – Jeg startet jo sånn, sier han.

Foto: Christian Breidlid, NRK

Tix er også opptatt av sosiale mediers betydning.

– Den yngre generasjonen er overeksponert for kultur via blant annet TikTok. Folk vil alltid sammenligne med det de opplever og ser der, sier artisten.

De store går på bekostning av de små

Alle tall og trender tyder på at store arrangementer og kulturopplevelser selger godt, mens mindre og mellomstore sliter mer.

Vi opplever et godt salg av billetter totalt sett etter pandemien, men det er større forskjell på salget av de mindre og de større arrangementene, sier Kristian Seljeset, daglig leder i Ticketmaster, Norges største nettsted for salg av billetter.

– Folk er også mer avventende med å kjøpe billetter, forteller han.

Nina Hodneland, leiar i Norske kulturhus

Nina Hodneland leder paraplyorganisasjonen for flere kultur- og konsertsteder i Norge.

Foto: Ida Yasin Andersen / nrk

– Fattigere kulturliv

Organisasjonen Norske kulturhus som representerer 130 konsert- og kulturhus rundt om i landet ser samme tendensen. De opplever også en generell nedgang i billettsalget.

10 prosent færre billetter ble solgt i høst, sammenlignet med samme tid før pandemien. Til vårens forestillinger og konserter er hele 30 prosent færre billetter solgt. Det viser tall de selv har hentet inn fra deres medlemmer.

– Dette kan på sikt føre til et fattigere kulturliv. Og større forskjeller på hvor i landet kultur kan oppleves fordi det er mer risikofylt å dra ut på turné på grunn av usikkert billettsalg, sier Nina Hodneland, daglig leder i Norske Kulturhus.

– Men de store og kjente selger. Og de veldig lokale forestillingene, legger hun til.

Kulturstrøm

  • Dikt om snøskred nominert

    Diktsamlingen «Avhandling om snøskred» av Tilde Strand Bogen er en av tre nominerte bøker til Tarjei Vesaas' debutantpris. Noen av diktene tar utgangspunkt i Kletthammerskredet, et snøskred som gikk i Oppdal i 1868.

    I år er det kun tre bøker nominerte til prisen, mot vanlige fem. De to andre er Maria Horveis roman «Gratulerer med dagen» og M. Seppola Simonsens diktsamling «Hjerteskog».

    Debutantpris skal gå til beste skjønnlitterære debutant under 35 år. Den norske Forfatterforening melder at antallet debutanter under 35 år var lavere i 2022 enn det som har vært vanlig de siste årene.

    Prisvinneren offentliggjøres lørdag 18. mars 2023.

    Tilde Strand Bogen
    Foto: Helge Hansen / Montage
  • Clooney lager amerikansk «Le bureau»

    George Clooney blir både regissør og produsent på en amerikansk versjon av den franske suksesserien «Le bureau». Den franske serien handlet om arbeidslivet til og opplæringen av hemmelige agenter, og ble rost for sin realistisk skildring av agentarbeid.

    Clooney har selv spilt etterretningsagent i filmen «Syriana». Den amerikanske serien vil handle om CIA, og vil også hente inspirasjon fra spionserien «Homeland».

    Le Bureau S05E01
    Foto: Remy Grandroques