«I kveld er lov å være horeeeeeeeee».
Setningen fra Tix sin russeklassiker «Sjeiken» gjentas i et fullstappet Oslo Spektrum. Det er andre gang han fyller hovedstadens «storstue» denne lørdagen. Ambisiøst? Ja, men ikke en sjelden begivenhet fra en norsk artist.
Flere store begivenheter
Chris Holsten, Stig Brenner, Vazelina Bilopphøggers, Ballinciaga, Sondre Justad og Karpe er noen av dem som har fylt landets mest kjente konsertsted siden regjeringen gjenåpnet landet. Noen av dem gjorde det opptil flere ganger på rad.
Å «fylle Spektrum» var noe svært få norske artister fikk til tidligere.
– Vi ser nå at store eventer og begivenheter blir mer og mer vanlig, sier Espen Ytreberg, professor i medievitenskap ved Universitetet i Oslo.
– Konkurransen om folks tid er hardere, derfor må det noe ekstra til for å gi folk en følelse av noe de ikke vil gå glipp av, forklarer førsteamanuensis i medievitenskap, Arnt Maasø.
Sosiale medier og sånt
– Dette handler også om algoritmer på nettet og i sosiale medier. Det mange er interessert i løftes opp – og får mer plass og oppmerksomhet, sier Maasø.
Tix er også opptatt av sosiale mediers betydning.
– Den yngre generasjonen er overeksponert for kultur via blant annet TikTok. Folk vil alltid sammenligne med det de opplever og ser der, sier artisten.
De store går på bekostning av de små
Alle tall og trender tyder på at store arrangementer og kulturopplevelser selger godt, mens mindre og mellomstore sliter mer.
– Vi opplever et godt salg av billetter totalt sett etter pandemien, men det er større forskjell på salget av de mindre og de større arrangementene, sier Kristian Seljeset, daglig leder i Ticketmaster, Norges største nettsted for salg av billetter.
– Folk er også mer avventende med å kjøpe billetter, forteller han.
– Fattigere kulturliv
Organisasjonen Norske kulturhus – som representerer 130 konsert- og kulturhus rundt om i landet – ser samme tendensen. De opplever også en generell nedgang i billettsalget.
10 prosent færre billetter ble solgt i høst, sammenlignet med samme tid før pandemien. Til vårens forestillinger og konserter er hele 30 prosent færre billetter solgt. Det viser tall de selv har hentet inn fra deres medlemmer.
– Dette kan på sikt føre til et fattigere kulturliv. Og større forskjeller på hvor i landet kultur kan oppleves fordi det er mer risikofylt å dra ut på turné på grunn av usikkert billettsalg, sier Nina Hodneland, daglig leder i Norske Kulturhus.
– Men de store og kjente selger. Og de veldig lokale forestillingene, legger hun til.