Hopp til innhold

Ett års unntakstilstand

Himmelblå er en egen tilstand, hevder noen som har jobbet med TV-serien. Men for NRK Drama, skuespillere, produksjonsteam og sikkert noen fastboende på Ylvingen, har Himmelblå også vært ett års unntakstilstand.

Opptak ved Tyskerhåjen
Foto: Ronny Eikeset

For hva skal man kalle det når 500 mennesker er involvert, en hel bilpark er flyttet 1000 kilometer, mange tonn opptaksutstyr er buksert ut til en liten øy, private hjem er invadert, fem regissører og to produsenter har avløst hverandre gjennom 168 opptaksdager, båter har gått i skytteltrafikk fra fastlandet til Ylvingen i storm og stille, strømnett har blitt utbedret og mobildekning forbedret – for å lage TV?

- Når vi skal lage 16 episoder i én omgang blir det litt av et styr, ja. Derfor blir logistikk og orden i sysakene vel så viktig som gode manus når NRK skal gjennomføre et slikt kjempeløft. Men nettopp logistikk har NRK-apparatet stor erfaring med, så jeg har vært rimelig trygg på at vi skulle komme i mål til slutt, sier Petter Wallace, som er prosjektsjef for TV i NRK Drama.

Men han innrømmer at han har hatt sine urolige øyeblikk, mens produksjonen har pågått.

- Det har vært øyeblikk med storm, uteblitte fly, landfaste båter og sjøsyke medarbeidere, da jeg har tvilt, medgir Wallace.

Mens NRK-teamene har jobbet på skift, tre uker i nord, tre uker hjemme, har en fast stab bodd i Brønnøysund under opptakene. Det er produksjonsselskapet News On Request og uteksaminerte studenter fra filmskolen i Kabelvåg som har sikret kontinuitet gjennom hele produksjonstiden.

Kan alt om fjo og fjære

Skuespillere og produksjonsteam har bodd i et gammelt asylmottak utenfor Brønnøysund, Kystferie. Herfra har hurtigbåten gått til Ylvingen hver morgen, og returnert hver kveld. Dagsplanene har vært stramme, og uforutsette ting, har vært en utfordring å få til for lineproducer Inger Vatne.

- Ved ankomst tilbake til Oslo etter en økt med opptak, startet tre nye uker med planlegging. Da var det å studere fergeruter, sol opp, sol ned og flo og fjære for å få opptakene til å gå knirkefritt. Det vi ikke kunne forutse var storm og motorstopp av båter. Hver time vi mistet kostet penger. Men oppsto det uforutsette ting, stilte alle opp. Da vi hadde gjort opptak av en konsert på Ylvingen var det 250 statister som skulle fraktes tilbake til Brønnøysund. Hurtigbåten som skulle hente oss fikk motorstopp, og kom ikke. Siste bilferge fra Ylvingen den dagen reddet oss. Den droppet ruta, ventet ved kai, og alle kom seg hjem.

På hengende håret

Helgelandskysten kan være blikkstille idyll, men også kokende hav og ramsalt vind. Enkelte dager har det vært på hengende håret at teamet har kommet seg ut til Ylvingen. Hvis sjøen har vært for grov for den chartrede hurtigbåten Vegastar, har bilferga fra Horn blitt tatt i bruk. I noen få tilfeller har også den måtte legge til kai, men da har ambulanseskyssbåten vært redningen.

Fasit etter ett års produksjon og 168 opptaksdager, er at bare en eneste dag er blitt avlyst. Og, at en invasjonsstyrke av den størrelsen som inntok Helgeland, kan bli godt mottatt.

- Et så langt prosjekt som Himmelblå blir en livsstil. Mellom team og fastboende oppstod det raskt en naturlig og åpen dialog, der begge parter dro i samme retning og tok hensyn til hverandre, sier Tore Bergstrøm.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB