Hopp til innhold

Erik Wesseltoft – To Someone I Knew

Gitarist-veteranen Erik Wesseltoft renner ikke ned platestudioene. Desto mer vesentlig føles det når han nå framstår med et knippe egne låter og medspillere som spenner fra Oslos gamle Club 7-generasjon til dagens supertalenter fra hele landet, heri inkludert sønnen Bugge Wesseltoft.

Erik Wesseltoft
Foto: presse

CD-anmeldelse: Erik Wesseltoft - To Someone I Knew

Det er en varm sårhet i Erik Wesseltofts musikk, og det er godt å høre hvor lojalt og lyttende den her bringes fram. Sterkt er det igjen å høre Carl Magnus Neumanns altsax-tone etter altfor mange års stillhet, og etter tittelsporet To Someone I Knew blir det intet mindre enn fantastisk når Bodøs Frode Nymo tar over på samme instrument - først i en funky Club 7-hyllest, så i heftig bebop-duell med Gjøvik-trompetist Roy Nikolaisen.

Får kjørt seg

Gøy er det også å høre at både Club 7-veteran Kjell Fostvedt og den garvede teatermusiker Leffi Osen stadig har krutt i trommestikkene, og bandleder Erik Wesseltoft får kjørt seg alvorlig. Tenorist Knut Riisnæs dukker også opp i noe så uventet som et minnestykke for Franz Schubert.

Kunne vært bedre

Alt er ikke bra, gitaren kunne iblant vært bedre stemt, lydopptaket fra det ikke navngitte studio kunne med fordel vært tightere, det er stavefeil i musikernavn på platecoveret og det står feilaktig at det spilles på Rhodes også der hvor vi udiskutabelt hører akustisk piano. Men ødeleggende er dette allikevel ikke, og for meg blir høydepunktet Etterstad Blues, hvor far og sønn Erik og Bugge Wesseltoft utfordrer hverandre i kul dialog på tvers av generasjoner. For en familie!

  • Erik Wesseltoft - To Someone I Knew
    Foto: Normann Records
    To Someone I Knew
  • Erik Wesseltoft, gitar
  • Bugge Wesseltoft, piano/Rhodes
  • Carl Magnus Neumann, altsax
  • Frode Nymo, altsax
  • Roy Nikolaisen, trompet
  • Knut Riisnæs, tenorsax
  • Harald Johnsen og Roger Arntzen, bass
  • Leif Oddvar Osen og Kjell Fostvedt, trommer
  • Normann Records NOMCD 3119

Kulturstrøm

  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka