Hopp til innhold

En kakofonisk festival

På den siste dagen satt jeg på toget hjem, og forsøkte å knekke festivalkoden.

Tomas Espedal

Tomas Espedal var på Norsk Litteraturfestival.

Foto: Knut Hoem/NRK

Solen skinte over Lillehammer på festivalens siste dag. Regnet som var meldt viste seg å være dikt og forbannet løgn. De mange litterære arrangementene derimot, har praktisk talt haglet over publikum disse dagene.

Med tre, fire parallelle arrangementer samtidig handler livet på litteraturfestivalen mest av alt om å innse at man vil gå glipp av det aller meste som foregår.

Før jeg kom på fredag hadde Dag Solstad snakket om Kierkegaard. Det hadde vært et foredrag om romanen ”Elskede sputnik” av Haruki Murakami. Harald Eia og Thomas Hylland Eriksen hadde diskutert natur versus kultur. I løpet av fredagen leste Kjersti Annesdatter Skomsvold til musikk, mens jeg var på kritikerseminar. Senere på dagen talte Hanne Nabintu Herland, mens jeg var på Stampesletta og så det norske forfatterlandslaget tape knepent mot Tyskland.

Julia Franck

Tyske Julia Franck var på Norsk Litteraturfestival.

Foto: Knut Hoem/NRK

Mange av disse arrangementene blir arrangert av andre medier og institusjoner som ønsker å profilere seg selv innenfor rammen av litteraturfestivalen.

Dette litt desentraliserte og outsourcete måten å programmere festival på gjør at Lillehammer Litteraturfestival minner meg om den følelsen jeg kan få når jeg surfer rundt på internett. Det er så mange stemmer i et ikke-hierarkisk system. Festivalen framstår som kakofonisk.

Men så kan man jo spørre som Knausgård gjør i en annen sammenheng.

Er det så farlig?

Og apropos Knausgård:

Den store Knausgård-debatten var det Klassekampen som tok seg av fredag kveld. I panelet satt to svensker og en nordmann. Den svenske litteraturprofessoren Arne Melberg mente at Knausgårds eksil i Sverige var helt avgjørende for at Min Kamp-prosjektet ble til.

Klassekampens Tom Egil Hverven var opptatt av å vise hvor gjennomarbeidet og rik på fortolkningsmuligheter starten på "Min Kamp 1" er.

Den siste debattanten, svenske Stig Larsson, fortalte om hvordan han hadde slukt hele ”Min kamp 2” i et jafs fra ti på formiddagen til tre om natten. Lørdag sto Larssons essay om Knausgård på trykk i Klassekampen.

Stig Larsson

Stig Larrson snakket om Karl Ove Knausgård på Norsk Litteraturfestival.

Foto: Knut Hoem/NRK

Dette må være noe av det beste som er skrevet om Knausgård så langt, fordi Larsson griper fatt i det paradoksale i at vi kan bli så revet med av en roman som er så tilsynelatende flatt skrevet. Åpningen av bind 2 kunne ikke vært mer forskjellig fra den poetiske setningen som åpner bind 1: ”29. juli 2008. Sommeren har vært lang, og den er ennå ikke over”.

Stig Larsson mener Knausgård har vist at det finnes en annen vei for litteraturen som ikke handler om hyperkonsentrasjon av mening, fortetning og finslipte setninger. I samme lørdagsutgave av Klassekampen er Tom Egil Hverven inne på det samme når han sier at ”Knausgårds roman-ideologiske veivalg, ut av Askildsen-folden, over i en ”dårligere” måte å skrive på, er et mer interessant spor å følge om man vil knekke ”Knausgård-koden”.

Å forsøke å knekke Knausgård-koden handler om å velge blant ulike lesemåter, og argumentere for hvorfor en tolkning av verket er mer relevant enn andre.

Hvordan knekker man så festivalkoden? En litteraturfestival kan med fordel tenke litt på samme måte. Man må presentere et program som indirekte framstår som en klar melding ut til publikum: Dette er det vi mener er det beste i norsk og internasjonal litteratur akkurat nå.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB