Hopp til innhold

EF Norge legger seg flate etter kritikk mot reklamebilder

– Vi vil nå gå gjennom alle avtalene og kontraktene vi har med influensere for å sikre bedre kontroll over innholdet de deler med sine følgere, sier EF Norge etter kritikken.

Sophie Elise

Reklamebildene viser Sophie Elise Isachsen på tur med EF Norge til Hawaii. Byrået tilbyr språkreiser for barn og unge.

Foto: Skjermdump / Instagram

Tidligere denne uken skrev NRK en artikkel om EF Norge sin bruk av lettkledde reklamebilder for sine språkreiser.

Nå svarer EF på kritikken og skriver at de forstår at mange reagerer på bildene Sophie Elise Isachsen la ut fra en tur i november.

– Disse bildene representerer ikke EFs verdier og programmene vi tilbyr, skriver Kathrine Raknerud fra EF Norge i en e-post til NRK.

Kathrine Raknerud

Kathrine Raknerud i EF Norge sier selskapet legger seg flat etter kritikken.

Foto: Privat

Sophie Elise Isachsen har nå fjernet et titalls reklamebilder fra sin Instagram-konto. Disse var en del av EF Norge sin markedsføring.

NRK er ikke kjent med hvorfor reklamebildene er fjernet, men har vært i kontakt med Sophie Elises manager og far, Jan Olav Isachsen. Han ønsker ikke å kommentere saken.

EF Norge understreker at de ønsker bedre kontroll over reklameinnholdet sitt i fremtiden og legger til at de ønsker å samarbeide med påvirkere som står for de samme verdiene som dem.

– Vi vil nå gå gjennom alle avtalene og kontraktene vi har med influensere for å sikre bedre kontroll over innholdet de deler med sine følgere – slik at disse er i tråd med våre verdier om kulturell utveksling, utdanning og å åpne verden gjennom utdanning.

Reklame på Instagram for EF Norge sin språkreise til Hawaii.

Dette er EF Norge sin reklame for språkreise til Hawaii som lå på Sophie Elise Isachsen sin Instagramprofil.

Ikke inngått nytt samarbeid

Raknerud sier at de i stor grad har overlatt ytringsfriheten til den enkelte influensers vurdering for å respektere deres individualitet og egen merkevare.

– I år har vi et mangfold påvirkere med forskjellige profiler og som henvender seg til ulike målgrupper. Vi er opptatt av at disse nå representerer det vi står for og hva vi ønsker å formidle.

Reklameinnlegget som nå er fjernet, ble publisert på Instagram 1. desember i fjor. Byrået sier at de har valgt å ikke inngå et nytt samarbeid med influenseren for 2020.

Kulturstrøm

  • Forfatter Henning Hagerup (66) er død

    Forfatter Henning Hagerup er død som 66 år gammel. Det opplyser Kolon forlag i en pressemelding.

    – Henning var en av Norges fremste essayister, kritikere og oversettere, og han var min venn, rådgiver og mentor i nærmere 30 år, skriver forlegger i Kolon, Bjørn Aagenæs i pressemeldingen.

    – Henning hadde mye ugjort, og vi hadde en hel del planer om fremtidige utgivelser, skriver han videre.

    Han var barnebarn av forfatter Inger Hagerup.

    Henning Hagerup
    Foto: Ingrid Pop / KOLON FORLAG
  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images