Hopp til innhold
Anmeldelse

Medrivende i kortformat

Å lese Vidar Sundstøls nye roman er som å legge puslespill der brikker mangler – til leserens utfordring og glede.

Vidar Sundstøl, forfattar

Vidar Sundstøl har forlatt krimsjangeren til fordel for en roman i kortprosaformat.

Foto: Ragnar Lurås / NRK

Til tross for bokens beskjedne 100 sider, er Vidar Sundstøls nye roman, «Hullet han krøp ut av» noe av det mer sammensatte jeg har lest på en stund.

Teksten holder seg i et knapt og rendyrket kortprosaformat, en fortelling bygget opp av fragmentariske bruddstykker: de lengste halvannen side, de korteste fem-seks linjer. Alt flyter i en nærværende presens, iblant drømmeaktig, iblant realistisk.

Uten navn

Om den navnløse hovedpersonen får leseren vite svært lite. Han er forfatter, siden debuten i 2005 har han en beskjeden produksjon bak seg – den opptar sju hyllecentimeter. Nå skriver han ikke lenger. Om tiden og livet hans før 2003, da han satt i Alexandria og skrev debutboken, vet vi ingenting. Kanskje bare en antydning om at huset han og familien bor i, har en lengre historie. Slik er det også med kona: Vi vet at de traff hverandre via et nettsted, at hun kommer fra en landsby i et land der det brukes kyrilliske bokstaver.

De har en sønn, gutten har store utfordringer med å takle verden omkring seg, han kan utagere, har vanskelig for å være rolig på skolen, må ha mye hjelp, men liker seg i vannet, behersker det, han kunne stjernebildene da han var tre. Nå svekkes språket hans. Hjelperne vil gjerne ta over.

Ekteparet sliter, også der er hjelperne til stede – uten at dét hjelper forfatteren. Han er i ferd med å glippe taket i seg selv, han blir stående utenfor og se inn, han blir fjern og taus og tenker stadig oftere på tiden da han satt i Alexandria og hadde noe å lete etter i livet. Nå er alt utmattet, angsten kommer i anfall, han går ute om natten, snakker med seg selv. Bare det rutinemessige i livet med gutten er stabilt.

Det som ikke er der

Vi snakker ofte om å lese mellom linjene, å søke det usagte. I «Hullet han krøp ut av» er det like mye snakk om det som befinner seg utenom sidene. Å lese denne romanen er som å legge et puslespill der brikker mangler – vel å merke til leserens utfordring og glede. Det er en beretning om liv der prøvelsene tvinger frem fremmedgjøring og krise.

Sundstøl lykkes med det meste i denne romanen. De mest realistiske tekstbitene kan være nådeløst skarpe, som forfatteren og konas møte med samlivsterapeuten, et maktspill der forfatteren er sjanseløs. Eller de kan være vakre, som når gutten i svømmehallen endelig klarer å nå målet, å svømme til bunns på dypet og sette fingeren i flisene.

Teksten i denne romanen ligger vidåpen for leserens tolkning, det er ett av dens viktigste fortrinn. Jeg har lest slutten en rekke ganger nå og er nokså overbevist om at den kan og bør forstås som et gjennombrudd der forfatteren kan komme ut igjen, bli én og at alt kan bli bra. Men sikker er jeg ikke. Desto bedre.

Det går an å assosiere til så vel Olaug Nilsens «Tung tids tale» og til Lars Amund Vaages «Syngja». Det er i og for seg fint, men samtidig skiller Vidar Sundstøls tilnærming seg helt ut – original og foruroligende som den er.

Passer for deg som

  • vil lese menneskeliv

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska