Hopp til innhold

Away med Guy Sion kvintett

Lykketreff for israelsk-norsk saksofonist med internasjonal kvintett

Guy Sion
Foto: presse / GS

CD-anm Guy Sion - Away

Guy Sion (32) er den israelske jazzsaksofonisten som har gjort nordmann av seg og nå utfordrer et A-lag av norske og amerikanske musikere. Utgangspunktet er Sions egne komposisjoner hvor han summerer opp sin arv fra israelsk klezmer-tradisjon og studie-erfaringer fra så vel Amsterdam og Italia som ved Berklee College of Music i Boston.

Ukonvensjonelt


I denne kosmopolitiske livshistorien ligger også nøkkelen til platetittelen Away: Guy Sion føler seg langt hjemmefra, men musikalsk er han alt annet enn bortreist. Oppsummeringen skjer altså i et lite studio i Oslo en januardag for ett år siden og er ikke minst av denne grunn oppsiktsvekkende – de åtte komposisjonene med sine drøyt 60 minutter musikk er utrolig detaljrike og ukonvensjonelle, og ville normalt krevet mye mer studiotid å få på plass.

Store høyder

For det dreier seg heller ikke om en kvintett som går i studio etter tallrike konserter, men om et israelsk-norsk-amerikansk profflag satt sammen for anledningen - et lykketreff av et band. Skiens-gitaristen Bjørn Vidar Solli ikke bare tar utfordringene, han løfter musikken til store høyder og inngår en sjelden klanglig symbiose med saksofonisten, mens Volda-pianisten Erlend Slettevoll lydhørt tilpasser seg situasjonen. Med to akkordinstrumenter kunne det blitt folksomt i studio, men oppleves aldri slik.

Bjørn Vidar Solli og Erlend Slettevoll

Bjørn Vidar Solli og Erlend Slettevoll

Foto: Oslopuls

Rytmelek

De starter med en vill rytmelek i 7-takt, og hele veien videre utfordres lytteren i polyrytiske finurligheter, enten det er valsetakt som også kan omtolkes til 4/4 sving, eller det er 5-takt som jo stadig pirrer, et halvt århundre etter Paul Desmonds Take Five. Engelsk-amerikanske Phil Donkin på bass og norsk-amerikanske Jon Wikan på trommer stortrives hørbart med oppgaven.

Dialog

Guy Sion framstår selv som litt tilbakeholden, og iblant savner jeg en tøffere og mer saftig tone med større temperamentsutbrudd som kunne satt prikken over i’en. Grensen mellom et enhetlig melankolsk uttrykk og det monotone kan være skjør. Hele veien er musikken gjennomstrukturert, og mellom de stramme soloene oppstår også virkelig belevne improvisasjonsdialoger. Forventningene mine ved tittelen Oslo’s Blues innfris ikke, men det oppveies av avslutningslåta 23B hvor Guy Sion virkelig tar oss Away!

  • Guy Sion - Away
    Foto: Avi Revivo / CAT
    AWAY
  • Guy Sion, sax
  • Bjørn Vidar Solli, gitar
  • Erlend Slettevoll, piano
  • Phil Donkin, bass
  • Jon Wikan, trommer
    CAT GS01

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska