Det har vært knyttet store forventninger til hvordan Apples nye strømmetjeneste Apple Music vil skille seg ut i forhold til lignende tjenester som Spotify og Tidal. Nå har får Apple-brukere i over 100 land muligheten til å teste ut tjenesten gratis i 3 måneder, etter gratismånedene vil prisen ligge på 99 kroner per måned.
Før lanseringen har Apple kommet med små drypp på hvordan tjenesten vil være. Apple Music er blant annet den eneste av strømmetjenestene som har fått sikret seg det siste albumet til en av verdens mest populære artister, Taylor Swift.
Neppe revolusjonerende i Skandinavia
Musikkforsker Daniel Nordgård ved Universitetet i Agder har i likhet med veldig mange nordmenn begynt å teste ut den nye strømmetjenesten. Nordgård mener at det er behov for Apple Music i dagens strømmehverdag. men kanskje ikke nødvendigvis i Skandinavia.
Nordgård tror ikke at Apples nye strømmetjeneste vil være særlig revolusjonerende for skandinaver, men at det kan være det for amerikanere.
– Det blir kanskje en lavere terskel for amerikanerne nå, den automatiske betalingen etter tre måneder vil gjøre det lettere for amerikanerne å ta i bruk Apple Music.
Henrik Lied i NRK Beta sier seg enig med Nordgård om at det trolig ikke vil forandre strømmehverdagene til skandinaver.
– Vi ser på ingen måte en renessanse àla iTunes 9. januar 2001, men heller at Apple halter etter med et produkt som ikke har noen funksjonalitet som menigmannen kommer til å se på som "must-have" over konkurrentene.
Ikke likt utvalg
I 2010 gjorde Apple et stort nummer av at de hadde kuppet The Beatles til iTunes, mange hadde nok håpet på at disse skulle bli å finne på Apple Music også, men slik er det ikke. I likhet med The Beatles er flere andre artister som er å finne på iTunes ikke å finne på Apple Music.
Daniel Nordgård tror ikke dette vil være noe sjokk for brukerne.
– Jeg tror vi har blitt vant til å ikke finne band som The Beatles på strømmetjenester nå, så dette vil nok ikke påvirke Apple Music nevneverdig, sier han.