Hopp til innhold

Britney Spears - Blackout

Britney Spears nye plate Blackout ble sluppet i går. Til tross for historiene om hennes utsvevende privatliv, er dette en fokusert og respektabel oppreisning for Britney Spears.

Britney Spears

- Britney Spears' nye plate ”Blackout” er blitt veldig mye bedre enn mange fryktet, mener vår anmelder.

Foto: KEVIN WINTER / AFP

I hysteriet rundt Britney Spears er det fort å glemme at vi faktisk snakker om en utøvende musiker med utvilsomme evner som entertainer.

Britney Spears Blackout
Foto: Coverfoto

”Blackout” kan og bør styre oppmerksomheten tilbake mot Britneys musikk. Det er ingenting revolusjonerende her, og platen har nok av uinteressant fyllstoff. Men ”Blackout” har noe for seg likevel. Den mystiske koringen på “Get Naked (I got a Plan)” er finurlig og fascinerende, og dette er ett av tre–fire virkelig bra spor her.

Kjølig og smakfullt

Britney Spears står fremdeles for syntetisk pop, og denne nye platen er maskinell så det holder. ”Blackout” er en helhetlig samling minimalistisk electro- og synthpop som er gjennomgående kjølig og smakfullt produsert. Stilspriket, balladene og det pikeaktige sukkerspinnet fra starten av karrieren er så godt som helt borte. Nivået er jevnt brukbart både på låter og lyder. Et knippe hiter er helt sikkert innen rekkevidde, samtidig som godt over halvparten av albumet er dansbart nok til å treffe bra hos klubbpublikummet.

Ekkelt syntetisk

Det er ikke stemmen Britney Spears er mest kjent for, og slik kommer det fortsatt til å være etter ”Blackout”. Måten den er er produsert på i låter som ”Piece of Me” og ”Radar” er til å få makk av. Noe ekkelt syntetisk tar helt overhånd, og de svenske produsentene Bloodshy & Avant kunne like gjerne matet teksten inn i en maskin.

Veldig mye bedre enn fryktet

Britney Spears ligger langt etter sin argeste konkurrent Christina Aguilera, både som sanger og albumartist. Men Britney gjør likevel en helt fin figur på ”Blackout”, en plate som er blitt veldig mye bedre enn mange fryktet. Britney er voksen for lengst og fremstår her som en tøff dame klar for revansj. Det var nok umulig å ikke berøre skilsmissen, kampen om barna og alle skandalene hun har vært gjennom de seneste årene. Tekstene til ”Piece of Me” og “Why Should I be Sad” er ikke skrevet av Spears sjøl, men det er ingen tvil om hva de handler om. Dama er sinna og frustrert, og det uttrykkes på en moden og modig måte som det står respekt av.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters