Hopp til innhold
Anmeldelse

Vakker og vond Bragevinner

Brynjulf Jung Tjønns borende ungdomsroman er en verdig vinner av Brageprisen.

Brynjulf Jung Tjønn

Han er ikke redd for alvor, Brynjulf Jung Tjønn.

Foto: Hilde Bjørnskau / NRK

«Så vakker du er» kunne jeg nesten sagt til denne lille romanen, hvis en roman var tilsnakkendes. Så vakker og vond du er. For Brynjulf Jung Tjønn går inn i noe av det vanskeligste man kan skrive om for ungdom. Sykdom og død - ja, det er vondt, men ekstra vondt gjør beskrivelsene av forfallet, skildringene av en sunn kropp og et levende menneske som litt etter litt reduseres av sykdom. De helt konkrete bildene av kiloene som er borte, skinnet som henger løst, tennene som gulnes når ansiktet blir kritt hvitt. Han er ikke redd for alvor, Brynjulf Jung Tjønn:

Eg opna døra og skreik.
Simon låg i sitt eige oppkast.
Han kravla med beina.
Akkurat slik halvdøde veps gjer.
Sjølv om du har kutta av hodet deira, held dei små insektføtene fram med å kravle.
Mor slo på lyset i gangen og kom bort til oss.
Du må halde opp hodet hans, sa ho.

Livet, døden...

Brynjulf Jung Tjønn: Så vakker du er

Også bokomslaget, designet av EXIL DESIGN, er vakkert. Det skaper forventninger til poesien som ligger i fortellingen.

Foto: Cappelen Damm

Med korte hovedsetninger, der den ene følger på den andre nesten helt uten innskudd eller underordnede ledd, forteller unggutten Henrik om onkel Simons sykdom. Simon har vært som en far for Henrik, som bor alene med moren. Han har vært onkel og far og venn. Simon har han vært på telttur med, har han fisket med, har han tatt en øl med - om han strengt tatt er for ung til det.

Nå ligger Simon på sofaen i stua og skal dø. I mange måneder holdt han Henrik og moren på avstand, så de ikke skulle se ham i en slik elendig forfatning.

Forfatteren legger ikke fingrene mellom. Han går konkret og grundig til verks. Han tar både sitt vanskelige tema og leserne på alvor, de korte setningene dunker realitetenes gru inn i oss.

Slik skildrer Simon sin egen situasjon:

Eg frys heile tida.
Eg hostar heile tida.
Eg er alltid kvalm.
Eg er alltid svolten, men orkar ikkje mat.
Eg er tørst, men veit at desto meir eg drikk, desto meir vil eg kaste opp.
Eg vil bare røyke, men då hostar eg enda meir.
Nei, eg er ikkje redd det å vere død.
Det kan vere godt å få fred.
Sjølv om eg er ung.
Skjønar du? spurte Simon

... og kjærligheten

Der noe nærmer seg sin slutt, får noe annet sin begynnelse. Henrik har lenge vært forelsket i Kjersti, og dette er sommeren da de blir kjærester. Vekslingene mellom sorgen og gleden, det stygge og det vakre, gjør teksten virkelig. Hverdagene består jo av disse vekslingene, og vi skal leve midt i dem og turnere dem, enten vi er 16 eller 66.

Det er rart, sa eg.
Kva då? spurte Kjersti.
Kor glad og ulukkeleg ein kan vere på same tid, svara eg.

Brynjulf Jung Tjønn har gjennom flere romaner og barnebøker utforsket de tette båndene i en familie. Han borer og vil inn til beinet. Det ligger en alvorlig søken i tekstene hans som åpner opp for erkjennelse og refleksjon.

Les også anmeldelsen av Lyden av noen som dør

Alvor

Blir det for tungt? Nei, jeg tror ungdom kan lese både tungt og lett, ikke minst nettopp tungt, om det tunge legges frem så det utvider måten vi tenker om det vonde på. Brynjulf Jung Tjønn tar likevel store sjanser i blant; den korthugde teksten er symbolladet til bristepunktet og står dermed i fare for å tippe over i sjablonger. Det gjelder spesielt på setningsnivå og med hensyn til ordvalg; å jamre som "eit skadeskote dyr" er kanskje presist, men etterhvert så velbrukt at uttrykket nærmest har mistet sin betydning.

Savner jeg humor? Nei, vi trenger ikke alltid latter, selv om latteren også kan virke forløsende på sorgen, når den er på sitt bitreste.

Jeg leser «Så vakker du er»" som en oppfordring til å ta vare på de mulighetene for lykke som byr seg, samtidig som man lever i og gjennom en sorg.

Som alle gode ungdomsromaner kan den mer enn gjerne også leses av voksne.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB