Hopp til innhold
Anmeldelse

En DDR-roman for vår tid

Østtyske Eugen Ruge har investert nok av egen familiesmerte, blod og tårer til at det blir spennende å følge denne familiekrøniken fra begynnelse til slutt.

Eugen Ruge

Eugen Ruge skriver ikke like elegant som de store, tyske mesterne, men han har desto mer på hjertet.

Foto: Tobias Bohm

Den store DDR-romanen var vel allerede skrevet. "Tårnet" av Uwe Tellkamp brakte oss inn i den østtyske legeintelligensiaens rustne hagegjerder i Dresden på åttitallet.

I likhet med den noe yngre Uwe Tellkamp (f.1968) har også Eugen Ruge (f.1954) nærhet til begivenhetene og menneskene. I romanen finner vi en historiker sentralt plassert i handlingen som er villig til å tilpasse sin historieskriving til de skiftende politiske vindene. Det er grunn til å tro at dette portrettet låner flere trekk fra Eugen Ruges far, Wolfgang Ruge, som var en kjent historiker i DDR.

Et glass sylteagurker fra flere vinkler

En 90-års dag hos en gammel trofast partipamp opptar nesten en tredjedel av "Når lyset svinner". Vi møter hele fire generasjoner, som har det felles at de ikke forstår hverandre. Ved hjelp av sin særegne, nærmest kaledioskopiske komposisjon kjemper Eugen Ruge liv inn i sine personer. På den nevnte nittiårsdagen ser vi blant annet et glass sylteagurker bli åpnet først av hun som gir gaven, deretter fra jubilantens ståsted, før vi til slutt får se samme scene fra oldebarnet som noe motvillig vandrer rundt mellom alle de gamle menneskene fra et politisk system som definitivt er forbi.

Jeg lurer på om jeg rett og slett er enda mer imponert over denne romanen enn av Uwe Tellkamps roman. Det har å gjøre med at Eugen Ruge på atskillig færre sider tar oss med ut på en større reise. Vi er med fra de første kommunistene vender tilbake fra exil i Mexico i 1952, til unge Markus forsøker å slå seg gjennom på Berlins klubbscene i vår tid.

I høstmørket

Tittelen "Når lyset svinner" henviser konkret til høstmørket - som det er mye av i romanen - men også til hvordan DDR-staten blir mindre og mindre innlysende for hver eneste generasjon. Samtidig fortsetter denne historiske arven å prege selv dem som vokste opp etter murens fall. Kanskje nettopp fordi samtiden virker så grenseløs, og mulighetene så mange så blir fortiden så viktig?

Eugen Ruge skriver ikke like elegant som de store, tyske mesterne som Grass, Handke, Walser, Wolf, men han har desto mer på hjertet. Dette skinner også gjennom i den norske versjonen, selv om oversetter Sverre Dahl denne gangen utfordrer min tålmodighet ved å la noen setninger forbli tyske i klang og struktur, der de burde vært norske.

Og hvordan oversetteren får flippflopper, ja, du vet sandalene, til å bli "klikk-klakker" på norsk, ja, det er virkelig helt, ja nettopp, uforståelig.

Kulturstrøm

  • Vónbjørt Vang fra Færøyene får Nordisk råds litteraturpris

    Nordisk råds litteraturpris 2025 tildeles diktsamlingen «Svørt Orkidé» av Vónbjørt Vang fra Færøyene.

    Dette er første gang siden 1986 at litteraturprisen går til en forfatter fra Færøyene.

    – Med sine hudløse dikt og et sterkt visuelt uttrykk har Vónbjørt Vang skapt et verk som utvider moderskapets språk og gir sorgens vesen nye dimensjoner, står det i juryens begrunnelse.

    Også Nordisk råds filmpris gikk til en fra Færøyene. Prisen gikk til færøyske filmen «Seinasta paradís á jørð» av regissøren og manusforfatteren Sakaris Stórá.

    Dag Johan Haugerud var Norges kandidat til Nordisk Råds filmpris for 2025. Hadde han vunnet, så ville han vært den første som vant prisen tre ganger.

    Hver pris er på 300 000 danske kroner og deles ut i forbindelse med Nordisk råds sesjon i Stockholm 28. oktober.

    Bilde av en kvinne med grått hår.
    Foto: Ana Holden-Peters / NRK
  • Skuespiller Jan Frostad er død

    Den bergenske og profilerte skuespilleren Jan Frostad døde i Trondheim etter kort tids sykdom mandag 20. oktober.

    Det melder sønnen hans i en pressemelding.

    I løpet av skuespillerkarrieren har Frostad medvirket i over 150 produksjoner, alt fra teater, radioteater, fjernsynsteateret, film og TV-serier.

    en mann og kvinne som sitter på en sofa
    Foto: Ned Alley / NTB
  • BT: Frode Øverli legg Pondus på hylla

    Etter 30 år sluttar Frode Øverli å teikne Pondus-striper regelmessig, melder BT.

    Framover skal Pondus-teiknaren fokusere på barnebøker, rett nok med ein karakter som Pondus-lesarane kjenner godt til, nemleg Frida, eller «Sneipen».

    Pondus-bladet kjem til å halde fram ei stund til, og teiknaren seier han har nok nytt materiale til å fylle opp Pondus-bok nummer 25.

    – Men det kjem ikkje lenger noko nytt i blad eller aviser, seier han til avisa.

    Rett nok nektar han ikkje for at det kan kome nye Pondus-striper ein gong, men det blir eventuelt om og når han sjølv vil.

    Frode Øverli
    Foto: Sølve Rydland / NRK