Hopp til innhold
Anmeldelse

Anmeldelse: «Liv etter liv» av Kate Atkinson

Når leste du sist en roman der hovedpersonen dør, gang på gang? «Liv etter liv» er en overrumplende lek med historien, både den helt private og den litt større verdenshistorien.

Kate Atkinson: Liv etter liv

Forfatteren Kate Atkinson er ikke «skuggeredd». Gang etter gang tar hun livet av sin hovedperson og vår heltinne, Ursula Todd, middelklassepiken som skal leve seg gjennom to verdenskriger. Det starter med at hun ikke overlever sin egen fødsel, en ufyselig kald februardag i 1910:

Et isnende vinddrag, et bitende sveip av kulde over den nakne, ubeskyttede huden. Uten varsel er hun utenfor innsiden, og den kjente, våte, tropiske verdenen er borte med ett. Utlevert til elementene. En skrellet reke, en knekket nøtt. Ingen pust. Alt står og faller med dette. Et åndedrett.

Kate Atkinson, "Liv etter liv", s. 19

Død etter død

Legen er blitt sittende fast i snestormen, Ursula kveles av navlestrengen rundt halsen. I neste kapittel kommer legen frem, og Ursula reddes. Men farene er ikke over. Et lite barn kan drukne på stranden, falle ut av et vindu, dø av spanskesyken. En ung kvinne kan utsettes for ulykker og overgrep, anledningene til voldsom død under blitzen over London i starten av andre verdenskrig er mange.

Britiske Kate Atkinson vant den ettertraktede Whitbread Book of the Year Award for sin første roman «Behind the Scenes at the Museum» i 1995. Senere har hun skrevet krimbøker, før hun i fjor fikk både folkets og kritikernes hyllest i England med romanen «Liv etter liv». Og det er forståelig.

«Liv etter liv» er en oppfinnsom, leken og selvsikker beretning, en kontrafaktisk fortelling satt opp mot den faktiske - hvis man kan kalle noe i en fiksjon faktisk. Atkinson forteller altså om det som ikke skjedde, eller som like gjerne kunne ha skjedd, hadde tilfeldighetene vært litt annerledes. Små detaljer får konsekvenser for ett konkret liv, men også for Europas historie.

Det har vært spekulert mye i hvordan Europa hadde sett ut om Hitler var blitt tatt av dage i ett av de mange attentatene mot ham. Også Ursula får spille sin rolle i denne forestillingen.

Nye dager, nye muligheter

Man kunne frykte at de alternative variantene og omstartene ville tappe historien for liv og engasjement. Men nei, det gjør ingenting at forfatterens byggverk så tydelig trer frem i det fri. Atkinson skriver nesten usannsynlig virkelig om 1910 og 20-tall, de ulike familiemedlemmene får bekreftet sine sterke og svakere sider ved å få stadig nye utfordringer. Som leser blir man hele tiden minnet om de mange skjebnene menneskeheten består av. Hvem trakk det lengste strået? Hvem hadde tilfeldigvis beveget seg over gaten for å klappe en hund da bomben smalt? Hvem giftet seg med en mann som skulle vise seg å være psykopat? Og hvem er vi, som roser og fordømmer, når vi vet så lite om hvorfor tingene er blitt som de er blitt?

«Liv etter liv» er en effektiv påminnelse om livets mangfoldighet, glimrende løst rent litterært, og med innflettede innsikter av større litteraturskapere enn Atkinson: John Donnes, William Shakespeares, Charles Dickens' ord blir ikke staffasje, men får effektiv funksjon i fortellingen.

Sprek språkføring

Kate Atkinson benytter et friskt, nesten muntlig språk, og er ikke redd for å snakke tydelig. Hun tegner gode bilder, ofte skapt av en tradisjonell beskrivelse, som for eksempel når Ursula et sted er på vei over i det hinsidige: «Svarte prikker danset for øynene hennes, og synet ble sløret». Men så fortsetter Atkinson: «Et pointillistisk maleri» - og vips! blir et forterpet uttrykk levendegjort på en elegant måte.

Heller ikke døden er uten humor; etter flerfoldige kapittelavslutninger der «Mørket lukker seg» avslutter Atkinson et livsløp slik: «Mørket, og så videre». Her er en forfatter som ikke går av veien for å kommunisere direkte med sine lesere og nærmest ironisere over sin egen tekst.

Oversetter Christian Rugstad skal ha sin del av æren for opplevelsen av et spill levende språk, med smidigheter som et "sturekammer" i stedet for et mer tradisjonelt "studérkammer".

Kulturstrøm

  • Fausa og Antonsen til scenen sammen

    Atle Antonsen, Trond Fausa og Vidar Magnussen er blant skuespillerne som er klare for komedien «Peter Pan går til helvete» på Chateau Neuf i januar 2025.

    Ifølge en pressemelding blir oppsetningen den første norske versjonen av «Peter Pan Goes Wrong», som er spilt på Broadway og West End tidligere.

    Kim Haugen skal regissere og Bjarte Hjelmeland er produsent, og også Siw Anita Andersen, Nils-Ingar Aadne, Kristine Grændsen, Jan Martin Johnsen, Modou Bah og Tiril Heide-Steen står på rollelisten.

    Lena Kristin Ellingsen og Trond Fausa Aurvag på «Oppenheimer»-premiere i London i 2023.
    Foto: Vianney Le Caer / Invision / AP
  • Forfatteren Paul Auster er død

    Forfatteren Paul Auster er død, 77 år gammel, melder New York Times.

    Den svært produktive forfatteren ble beskrevet som en «litterær superstjerne». Han ble kjent på 1980-tallet med sin postmodernistene gjenopplivingen av noir-romanen.

    Forfatteren var for nordmenn mest kjent for New York-trilogien, «Moon Palace» og «Brooklyns dårskap». Bøkene kom ut i henholdsvis 1985-1987, 1989 og 2005. Auster skrev også dikt, essays og filmmanus, blant annet.

    Han døde i sitt hjem i Brooklyn, etter komplikasjoner i forbindelse med lungekreft.

    Auster giftet seg i 1981 med norskættede Siri Hustvedt, som også er forfatter. Paret har vært på flere turer til Norge og har også deltatt på Aschehougs hagefest sammen.

     Paul Auster fotografert i 2011. Han har grått hår, gredd tilbake, mørk frakk og skjorte. Han ser bestemt, men vennlig inn i kameraet.
    Foto: BOB STRONG / Reuters
  • Gérard Depardieu stilles for retten i overgrepssak i oktober

    Skuespilleren Gérard Depardieu anklages for seksuelle overgrep og stilles for retten i oktober, opplyser fransk påtalemyndighet.

    Depardieu ble mandag løslatt etter å ha blitt avhørt om angivelige seksuelle overgrep, opplyser skuespillerens advokat. Skuespilleren nekter selv for å ha gjort noe galt.