Hopp til innhold
Anmeldelse

I skyggen av egen glans

Peter Handke har vært forbilde for mange norske forfattere. Med sin nye roman «Det store Fallet» er han, etter noen års avbrekk tilbake i norsk oversettelse. Men ikke «i storform».

Peter Handke

Peter Handkes forfatterskap har gjort Tomas Espedal så misunnelig at han holdt på å gi opp som forfatter.

I «Min kamp 6» skriver Karl Ove Knausgård side opp og side ned om Peter Handkes roman «Kravløs ulykke».

- Peter Handkes «Mitt år i ingenmannsbukten» gjorde meg så misunnelig at jeg holdt på å gi opp som forfatter, uttalte Tomas Espedal, som nå er nominert til Nordisk råds litteraturpris for tredje gang.

I sin siste essaysamling skriver Geir Gulliksen om hvordan forfattere som har et sterkt forhold til den eldre østerrikske kollegaen ble sittende litt tilbaketrukket å diskutere sitt forbilde som om de deltok i et hemmelig forbund.

Med smalbremmet hatt

Så hva får vi i «Det store fallet», som utkom i 2011 i hjemlandet? Jo, en skuespiller våkner opp i sengen til en fremmed kvinne i utkanten i byen i et fremmed land. Iført en smalbremmet hatt går han til fots inn mot sentrum, hvor han skal hedres og starte arbeidet med en ny film. Han går i et landskap som er strippet for alle referanser til tid og sted. (Bare til filmer refereres det til stadighet - til Jacques Tati, Chaplin og John Ford.)

Ikoniske situasjoner

På veien oppstår det situasjoner som Knausgård presist omtaler som ikoniske. Det vil si enkelte bilder som opp i seg samler alt, men som samtidig lever i seg selv, som han skriver. Hos Handke ser vi dette når han skildrer møtet med en ungdomsgjeng, som han ved første øyekast frykter, før han innser at han har latt seg overmanne av de fordommene vi gjerne sitter inne med når vi møter dem for første gang. Eller når han skildrer vår mulighet til oppleve glede. Det er ikke vanskelig å gjenkjenne Handkes skrivemåte hos hans norske etterfølgere - kanskje spesielt Tomas Espedal, som også har evne til å vise oss allment menneskelige øyeblikk i bøker som knapt nok kan kalles romaner.

Forfatteren i verden

Det vi har å gjøre med er vel heller stadig nye forsøk, som kanskje kan gå under betegnelsen "forfatter forsøker å finne sin plass i verden". Eller som den tyske litteraturkritikeren Ulrich Greiner uttrykker det: Handkes prosa kan bare kalles romaner hvis man med dette forstår bøker som strekker seg over 300 sider.
I så fall er ikke «Det store fallet» en roman. I dag er han heller ikke så alene om denne skrivemåten.

Mens norske yngre kollegene så til de grader befinner seg i livet, i verden, så framstår den aldrende Handke verdensfjern. Det store fallet denne skuespiller skal utsettes for blir bare et postulat for vi ser ham aldri når han er på høyden. Jeg leser Peter Handke med interesse, men lurer på om ikke den litterære kraften jeg fornemmer befinner seg et sted utenfor verket. Jeg registrerer både åndeligheten og forfatterattityden, men kan ikke fri meg helt fra tanken om at det jeg er vitne til her bare er en blek avglans av det som en gang var.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB