Hopp til innhold

Forførende om livet og litteraturen

Nils-Øivind Haagensen skriver om lengsel, kjærlighet og litteratur i sin nye roman. Det gjør han godt.

Nils-Øyvind Haagensen

Nils-Øivind Haagensen utforsker lengselen etter noe som ikke finnes, enten det er et ufødt barn eller en oppdiktet roman.

Foto: Oktober forlag / Heidi Furre

For tre år siden satte De Lillos opp en teaterforestilling på Nationaltheatret der de sammen med skuespillere sang og spilte seg gjennom sitt velkjente repertoar av filosoferende, søtsåre sanger. «Livet er en liten dings» var tittelen, og noe av den samme følelsen som den forestillingen ga meg, får jeg ved å lese Nils-Øivind Haagensens nye roman.

Gamle venner finner sammen i et sommerhus, livet er ikke så ubegrenset som det fortonet seg for 20 år siden, da alle muligheter var åpne og kjærligheten var ung og ny.

Fest med nytt bekjentskap

Nils-Øyvind Haagensen: Er hun din?

Are og Eira finner sammen i fortrolige samtaler. Den voksne mannen og den lille jenta er hovedpersoner i Nils-Øivind Haagensens nye roman.

Are er førtitre, snart førtifire. Litt umotivert takker han ja til å feire sin gamle venn Malins trettiniårsdag. Han kjører til hytta, møter Malin og mannen, og ikke minst datteren deres Eira, fandenivoldsk og fri, som er seks år og nysgjerrig på livet.

En stor del av romanen dreier seg om samtalene dem imellom. Den voksne mannen og den lille jenta, det er slik de benevnes, får et godt forhold, og ut av samtaler om bading, skjegg, sokker eller rynker vokser det frem en annektering av livet selv.

Grepet med det lille barnet som stiller åpne spørsmål og den voksne som får ny innsikt gjennom det tilsynelatende banale, er ikke ukjent i skjønnlitteraturen. Tove Jansson gjør det nydelig i «Sommerboken», Antoine de St.Exupéry ikke mindre vakkert i «Den lille prinsen».

Faren for lettvint livsvisdom er selvfølgelig snublende tilstede. Jeg synes Nils-Øivind Haagensen styrer unna denne trusselen ikke minst fordi samtalene med lille Eira stimulerer mannen til å tenke på barnet han ikke fikk.

Ares mye yngre samboer valgte abort, mot Ares vilje, forholdet tok slutt, nå funderer han på hvem det lille barnet ville vært, og hvem han selv ville vært i samliv med henne:

Leser vi barnet som en komedie eller en tragedie? Leser vi hele boka eller velger vi oss noen bestemte passasjer? Og hva styrer disse valgene i så fall? Bloom sier at litteraturen er mer enn lesingen av den, eller skrivingen, det er en måte å leve på, og ikke bare det: men en måte som ikke ligner noen annen måte. Det er ikke noe som skjer i tillegg til eller ved siden av, det er det som skjer. Og er det ikke det vi er redd for før barnet? At det er som litteraturen: et hele, heller enn et tillegg? Ikke en del av livet vårt, men livet vårt?

Er hun din? (s. 199)

Ulike typer tekst

Utdraget over viser til en annen type tekst enn de mange dialogene. Are, som tydeligvis er akademiker og muligens foreleser i litteratur, finner frem et manuskript han har begynt på. Her skriver han direkte til det ufødte barnet, samtidig som han filosoferer rundt begrepene kunst, litteratur og analyse.

Hvilke blikk følger vi? Hvilke historier fortelles?

Den essayistiske teksten legges frem som et uferdig manuskript, under bearbeiding, med Ares notater om hvilke referanser han eventuelt skal ha med i parentes. Her kan fortellingen tendere mot å bli belærende, men så viser den også frem Are slik han er, en mann som kanskje mer enn han aner forsøker å holde fast ungdommen samtidig som han vil nå frem til en innsikt, kanskje blir det pretensiøst, men likevel ikke sementert, om kunsten, litteraturen og fantasiens vesen.

Poetisk også

Nils-Øivind Haagensen er best kjent som lyriker, selv om han også har gitt ut et par romaner. Det kan synes som om den poetiske åren først og fremst manifesterer seg gjennom Eiras konkrete blikk på verden, hennes uforstilte måte å se omgivelser og mennesker på. Om verden har hun dette forbløffende bildet:

Den lille jenta ser opp på skyene og lyset som skyter gjennom her og der. Som pustehull i en presang, tenker hun. Hvis hele verden var en levende presang fra en Gud til en annen, så trenger vi pustehull for ikke å dø innen den andre guden har fått pakket opp.

Er hun din? (s. 13)

«Er hun din?» har også partier som kan synes småpludrete, unødvendige. Etter å ha diskutert litt med meg selv liker jeg egentlig det sleivete, ukonsentrerte preget. Romanen står frem som både jordnær og drømmende, realistisk og lengtende. Det gjør han fint, Nils-Øivind Haagensen, han kombinerer letthet med eksistensiell tyngde.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB