Amedia sliter med stort inntektsfall

OSLO (NRK): Mediekonsernet Amedia sliter tungt med å tjene penger på å gi ut papiraviser. Nå innfører de nye løsninger som skal gi større inntekter på digitalt innhold.

Amedias konsernsjef Are Stokstad

LA FRAM KVARTALSTALL: Amedias konsernsjef Are Stokstad presenterte i dag tallene for mediekonsernet for første fjerdedel av 2014.

Foto: Ola Nymo Trulsen / NRK

I formiddag presenterte Amedia, landets største utgiver av lokale medier, sine tall for første kvartal i år.

Resultatet er en vesentlig svekkelse av inntektene sammenlignet med året før. De landet på et brutto driftsresultat som er 29 millioner kroner dårligere enn første kvartal i 2013.

Totalt endte Norges nest største mediekonsern med reduserte inntekter på 52 millioner kroner i første kvartal.

– Det er en betydelig svekkelse fra samme kvartal i fjor. Det er et betraktelig annonsefall på papir som svekker oss. De digitale annonseinntektene utgjør nå nær 30 prosent av totalen, men en kraftig digitalvekst kompenserer ikke mot tapet på papir, sa konsernsjef Are Stokstad under presentasjonen av tallene.

Nedgang over hele linja

Amedias omsetning i årets første kvartal var 1,173 milliarder kroner, en nedgang på nevnte 52 millioner.

Brutto driftsresultat for konsernet første kvartal endte på 29 millioner. Dette er ned 29 millioner fra samme periode i 2013.

Amedia har lenge slitt med annonseinntektene, og konsernet varslet i april at det skal kutte 500 millioner innen utgangen av 2015. Det er prosesser som nå styres internt i hvert enkelt mediehus.

– Vi venter at utviklingen vil fortsette. Vi har ingen indikasjoner på at digitalveksten vil avta, den vil snarere øke. Det er et fortsatt utfordrende reklamemarked, sier Stokstad.

Nye digitale løsninger

Amedia møter utfordringene gjennom å satse hardere på digitale brukerløsninger.

Alle Amedias 78 lokal- og regionaviser skal i løpet av mai innføre innloggings- og betalingsløsningen aID for sine nettsider.

– Vi har store forventninger til vekst i digitale brukerinntekter, sier Stokstad.

I løpet av sommeren skal Amedia også innføre en helt ny digital e-avisløsning for samtlige titler. I tillegg innfører de et nytt mobilprodukt om kort tid.

Innen 2014 er omme, vil alle Amedias nettaviser ha innført betalingsløsninger på nett. Alle abonnenter vil være sikret alt innhold.

– Blir innholdet til Amedias nettaviser nå utilgjengelig med mindre man betaler for seg?

– Noe vil være åpent, men på ett eller annet tidspunkt kommer du til et punkt der du blir bedt om enten å betale noe eller å bli abonnent og få alt. Det vil være en differensiert betalingsordning, sier kommunikasjonsdirektør Stig Finslo i Amedia til NRK.

Amedia første kvartal 2014

(tall i millioner kroner)

31.03.2014

31.03.2013

Driftsinntekter

1 173

1 223

Bruttoresultat (EBITDA) før prosjektkostnader

29

58

Bruttoresultat

13

36

Driftsresultat (EBIT)

-36

-16

Resultat før skatt

-52

-19

EBITDA-margin før prosjektkostnader

2,5 %

4,8 %

EBITDA-margin

1,1 %

2,9 %

EBIT-margin

-3,1 %

-1,3 %

Kulturstrøm

  • Jazzmusiker Jon Christensen bisatt

    Jazzmusiker Jon Christensen ble fredag bisatt fra Sagene kirke i Oslo. Flere kjente musikere møtte opp for å hylle jazztrommeslageren. Christensen ble 76 år og døde 18. februar.

    Jon Christensen. 1983. Photo: Tom Martinsen.
  • Filmen «Håp» vant pris i Berlin

    Filmen Håp, regissert av Maria Sødahl, vant i kveld European Cinemas Label Award i Berlin. – Det er en ære og glede og motta denne prisen, helt overraskende! Sier regissøren i en pressemelding.

    FILMFESTIVALEN I HAUGESUND 2010 - PK FILMEN "LIMBO"
    Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
  • Årets musikkjournalistikk kåret

    Mari Brenna Vollan fra Klassekampen mottok under By:larm-festivalen fredag prisen «Årets musikkjournalistikk» for sin graveserie om musikkbransjen, «Lønnskamp om spotlyset». Her blir det blant annet avslørt hvordan mange musikere i bransjen må leve med lave honorarer og dårlige vilkår. Prisen ble delt ut av direktøren for Fritt Ord, Knut Olav Almås (NTB).