Hopp til innhold

Alle vil ha OL-lua

Dale garn har satt ny rekord i utsending av lyseblått garn til butikkene. Den offisielle OL-lua er utsolgt, men alle som vil skal få hekle den.

Heidi Weng og Marit Bjørgen med sine olympiske medaljer

Heidi Weng og Marit Bjørgen med olympiske medaljer og lyseblå, baggy OL-luer. Nå vil alle andre også ha disse luene.

Foto: Eeg, Jon / NTB scanpix

Kombinasjonen av gull, garn og TV har fått fart på heklepinner over hele landet. Det er lua som OL-utøverne bruker under medaljeseremonien som nå frister. Den litt baggy, lyseblå med rød kant, som noen strikkeblogger kaller smurfelua, er utsolgt fra plazasport.no, som var den eneste butikken som solgte den.

Japansk design

Lua, som ifølge eksperter opprinnelig er pjonet, hører med til den offisielle OL-kolleksjonen og er utviklet av Phenix' japanske designere sammen med Norges Idrettsforbund og Interplaza.

Therese Johaug

Therese Johaug med sin lyseblå OL-lue.

Foto: Ã…serud, Lise / NTB scanpix

– Vi har aldri opplevd maken til trykk rundt et OL-produkt. Når det er gode norske resultater og gode sendinger ser vi at interessen for OL-kolleksjonen er stor, sier daglig leder i Interplaza, Per Gunnar Haugen til NRK.

Nøstemaskiner går for fullt

Det populære hodeplagget er utsolgt og har fått nøstemaskiner til å gå for fullt hos garnprodusenten Dale i Hordaland. De satte ny rekord da de på ett døgn måtte sende ut 80 kilo lyseblått garn for å tilfredsstille alle som vil hekle den offisielle OL-luen Bjørgen & Co bruker i Sotsji.

– Idrettsutøverne bruker den. Det kommer frem i media, på skjermen, i strikkemiljøer og på strikkeblogger. Da blir det mye oppmerksomhet, og da vil alle ha det, sier produksjonssjef i Dale, Eilert Terjesen.

Blått babyull overraskende populært

80 kilo på ett døgn er rekord for garnprodusenten, som i hele fjor solgte 650 kilo av det lyseblå garnet.

– Babyullet, som denne lua er heklet av, er et populært garn, men det lyseblå garnet er vanligvis ikke det vi selger mest av. I fjor solgte vi 650 kilo av dette, nå har vi solgt 80 kilo på to dager, sier Terjesen.

Hos Tjorven garn i Oslo merker man at det er stor interesse for den lyseblå lua i babyblått. I går fikk de inn en ekspresslevering med garn for å møte etterspørselen.

Martin Johnsrud Sundby

Martin Johnsrud Sundby med sin babyblå lue.

Foto: Eeg, Jon / NTB scanpix

– Vi ville ha det med en gang slik at kundene kunne hekle seg en lue i dag, sier eier av butikken Tina Østby.

Strikkedilla over landet

Men OL-lua er bare toppen av garnfjellet. I løpet av et år kjøper nordmenn 1800 tonn garn. Dette er dobbelt så mye som våre svenske naboer. Importører og produsenter NRK har vært i kontakt med slår fast at det er strikke- og hekledilla som nå går over landet.

Rauma garn melder alene om en økning opp mot 40 prosent de siste tre årene. Og skulle det bli mer norsk suksess i Sotsji, regner Tina Østby ved Tjorven garn i Oslo at etterspørselen etter lyseblå ullnøster vil fortsette.

Kjetil Jansrud, OL i Sotsji

Kjetil Jansrud med lyseblått på toppen.

Foto: Åserud, Lise / NTB scanpix

– Nå som vi har satt den i vinduet er det mange som kommer inn og vil ha den. Ellers er det OL-lua folk spør etter, sier hun.

Vil produsere flere

Hos Interplaza ble de tatt på senga av den store etterspørselen etter OL-lua, og gjør nå hva de kan for å klare å produsere flere luer før OL i Sotsji er over.

– Jeg kan dessverre ikke love at vi klarer det, sier Per Gunnar Haugen.

Laster Twitter-innhold
Laster Twitter-innhold
Laster Twitter-innhold
Laster Twitter-innhold
Laster Twitter-innhold

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters