Kombinasjonen av gull, garn og TV har fått fart på heklepinner over hele landet. Det er lua som OL-utøverne bruker under medaljeseremonien som nå frister. Den litt baggy, lyseblå med rød kant, som noen strikkeblogger kaller smurfelua, er utsolgt fra plazasport.no, som var den eneste butikken som solgte den.
Japansk design
Lua, som ifølge eksperter opprinnelig er pjonet, hører med til den offisielle OL-kolleksjonen og er utviklet av Phenix' japanske designere sammen med Norges Idrettsforbund og Interplaza.
– Vi har aldri opplevd maken til trykk rundt et OL-produkt. Når det er gode norske resultater og gode sendinger ser vi at interessen for OL-kolleksjonen er stor, sier daglig leder i Interplaza, Per Gunnar Haugen til NRK.
Nøstemaskiner går for fullt
Det populære hodeplagget er utsolgt og har fått nøstemaskiner til å gå for fullt hos garnprodusenten Dale i Hordaland. De satte ny rekord da de på ett døgn måtte sende ut 80 kilo lyseblått garn for å tilfredsstille alle som vil hekle den offisielle OL-luen Bjørgen & Co bruker i Sotsji.
– Idrettsutøverne bruker den. Det kommer frem i media, på skjermen, i strikkemiljøer og på strikkeblogger. Da blir det mye oppmerksomhet, og da vil alle ha det, sier produksjonssjef i Dale, Eilert Terjesen.
Blått babyull overraskende populært
80 kilo på ett døgn er rekord for garnprodusenten, som i hele fjor solgte 650 kilo av det lyseblå garnet.
– Babyullet, som denne lua er heklet av, er et populært garn, men det lyseblå garnet er vanligvis ikke det vi selger mest av. I fjor solgte vi 650 kilo av dette, nå har vi solgt 80 kilo på to dager, sier Terjesen.
Hos Tjorven garn i Oslo merker man at det er stor interesse for den lyseblå lua i babyblått. I går fikk de inn en ekspresslevering med garn for å møte etterspørselen.
– Vi ville ha det med en gang slik at kundene kunne hekle seg en lue i dag, sier eier av butikken Tina Østby.
Strikkedilla over landet
Men OL-lua er bare toppen av garnfjellet. I løpet av et år kjøper nordmenn 1800 tonn garn. Dette er dobbelt så mye som våre svenske naboer. Importører og produsenter NRK har vært i kontakt med slår fast at det er strikke- og hekledilla som nå går over landet.
Rauma garn melder alene om en økning opp mot 40 prosent de siste tre årene. Og skulle det bli mer norsk suksess i Sotsji, regner Tina Østby ved Tjorven garn i Oslo at etterspørselen etter lyseblå ullnøster vil fortsette.
– Nå som vi har satt den i vinduet er det mange som kommer inn og vil ha den. Ellers er det OL-lua folk spør etter, sier hun.
Vil produsere flere
Hos Interplaza ble de tatt på senga av den store etterspørselen etter OL-lua, og gjør nå hva de kan for å klare å produsere flere luer før OL i Sotsji er over.
– Jeg kan dessverre ikke love at vi klarer det, sier Per Gunnar Haugen.
- Les også:
- Les også: