Hopp til innhold

Gåsehud

Så tidløst som Buena Vista Social Club kunne det ikke bli. Men den opprinnelige ideen har omsider blitt realisert, og jeg finner ikke stort å sette fingeren på. Snarere tvert imot.

afrocubism

Da Djelimady Tounkara og Bassekou Kouyate fra Mali i 1997 skulle til Cuba for å spille inn en cd sammen med Eliades Ochoa, var det en gammel drøm for produsenten Nick Gold og Ry Cooder som skulle realiseres.

Magisk øyeblikk

De ville finne den musikalske livslinja mellom Afrika og Cuba. Dessverre ble det ikke noe av, fordi passene til afrikanerne ikke kom tidsnok frem til Cubas ambassade, slik at de ikke fikk visum i tide. I stedet måtte Ry Cooder og Nick Gold finne på noe annet, så de fikk hentet frem noen glemte og til dels eldgamle musikere fra Cubas stolte fortid. Resten er historie. Buena Vista Social Club og har til nå solgt nærmere ni millioner cd-er verden over og var et av disse magiske og nesten uforklarlige øyeblikkene i musikkens verden, da alt stemmer og går opp i en høyere enhet.

Den opprinnelige ideen

Men den opprinnelige ideen, den med Mali og Cuba, den lå alltid der og lurte i bakhodet til både musikere og produsenter. Nå har den blitt realisert.

Afrocubism omslag

Afrocubism

På den ene siden Cuba: Eliades Ochoa & Grupo Patria, du husker sikkert han med cowboyhatten, hvis du har sett filmen Buena Vista Social Club. På den andre siden Mali: Bassekou Kouyate og Djelimady Tounkara, de to som egentlig skulle av sted, men som fikk visumtrøbbel. I tillegg, tre bla’ Diabaté: Kassé Mady, Lassana og superstjerna Toumani. Til sammen er de Afrocubism.

Sammenligningen

Det er selvsagt urettferdig å sammenligne, men det er også umulig å la være. Dette er dagens stjerner, med til dels lang fartstid som profesjonelle musikere. De kan sine ting til fingerspissene og kjenner innsiden av et studio ut og inn. De leverer. Prikkfritt. Egoene blir satt til for å gå inn i konseptet som likemenn, og de spiller og synger sømløst og vakkert, til dels ubegripelig vakkert.

En annen dimensjon

Men Buena Vista Social Club var noe annet. Det var så ubesværet tidløst og samtidig fylt av hundrevis av år med historie at magien bergtok en hel verden. Dette er noe helt annet. Når Kasse Mady Diabaté synger, så er det magisk i en helt annen dimensjon. Ikke bare fordi den dimensjonen innbefatter Vest-Afrika, men fordi dette, i all sin akustiske og tradisjonsfulle instrumentering er et moderne stykke musikk, ikke egentlig sammenlignbart med Buena Vista Social Clubs forlorne og kubanske 1950-tall i det hele tatt.

Supergruppe

Så, ja; sammenligningen er uunngåelig, men urettferdig. Og derfor, nei; like magisk som Buena Vista Social Club er det ikke. Men et rungende Ja! til resultatet. Afrocubism er på sitt beste uimotståelig og magisk musikk, på helt egne premisser. Og dette er, formoder jeg, bare første gang vi hører fra denne supergruppen. De klarer nemlig å fremkalle noe så sjelden i dagens musikkverden som gåsehud.

Afrocubism: Afrocubism
World Circuit WCD 085

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB