Hopp til innhold

- Jeg stiller upassende spørsmål

Chimamanda Adichie har rukket å bli en av vår tids viktigste stemmer, og skriver så modent om mennesker og historie at mange lurer: Har hun erfart alt hun skriver om?

Cimananda Ngozi Adichie 1
Foto: Ragnhild Krogvig Karlsen / NRK

- Man trenger ikke erfare alt selv, egentlig skriver jeg aldri om meg selv. Metoden min er å stille folk provoserende spørsmål, sier Chimamanda Ngozi Adichie.

Det er slik den unge forfatteren med verdenssukssess finner historiene hun forteller. Med den prisbelønte romanen "En halv gul sol", og den nyeste boka, novellesamlingen "Kvelningsfornemmelser" forbløffer hun lesere over hele verden. Det er ikke sjelden hun får spørsmålet om hvordan hun kan skrive så modent, til tross for at hun er så ung.

Chimananda Ngozi Adichie 2

Chimamanda Ngozi Adichie besøker Oslo, november 2009

Foto: Ragnhild Krogvig Karlsen / NRK

- Mange kommer bort til meg og mener at det jeg skriver ikke virker spesielt afrikansk.

Kamp mot de afrikanske klisjeene

I likhet med et knippe andre forfattere fra vidt forskjellige afrikanske land som besøker hun Norge denne uka. Adichei synes den dominerende forestillingen vi får prentet inn om Afrika og det afrikanske er utmattende. På mandag panelet av forfattere fra Kenya, Nigeria og Zimbabwe et lite oppgjør med klisjeene om Afrika og afrikansk litteratur.

I bøkene Adichies bøker møter vi ofte mennesker som er revet mellom to kulturer, vestlig/afrikansk, kristen/muslim, ibo eller fra en annen folkegruppe i Nigeria. Hun skriver om sammensatte enkeltmennesker i et sammensatt samfunn og en sammensatt verden. Klassemotsetninger kommer også fram i fortellingene hennes. Men, Adichie ser ikke på seg selv som politisk forfatter.


- I den grad det er mulig å ikke være politisk når man skriver realistisk skjønnlitteratur. Men, jeg setter meg ikke fore å skriver politisk, jeg skriver om mennesker. Kanskje jeg blir unødvendig utålmodig over å skulle svare på om jeg skriver politisk, men er ikke egentlig all fiksjon også politisk, selv om man ikke åpner en bok og tenker at den er politisk, sier Adichie.

Forteller nye historier

Petina Gappah 1

Forfatter Petina Gappah har ståldisiplin, og skriver i morgentimene før hun går til jobben som advokat.

Foto: Ragnhild Krogvig Karlsen / NRK

Adichie baner vei for flere forfattere, og Petina Gappah er en av dem. Gappah er fra Zimbabwe, men bor i Sveits, der hun jobber som foretningsadvokat for utviklingsland. Hun har gjort suksess med sin første skjønnlitterære bok. Skrivearbeidet gjør hun fra kl. 4.30 om morgenen, før hun skal på jobb.


- Bare det å skrive om Zimbabwe, er i seg selv politisk. Uansett hva jeg skriver blir det vurdert slik, sier hun.


Som Chimamanda Adichie er Petina Gappah fascinert av historiefortellingen i seg selv, og vil skildre enkeltmenneskers opplevelser og tanker. Begge skriver historier fra et kontinent vi desperat trenger nye fortellinger om.

Her forteller Adichie hvorfor:

Kulturstrøm

  • Yo-Yo Ma vant verdens største klassisk musikk-pris

    Cellisten Yo-Yo Ma vant Birgit Nilsson Prize, som med sine prispenger på én million dollar er verdens største innen klassisk musikk, melder NTB.

    Han er første instrumentalist som mottar prisen innstiftet av svenskenes berømte operasanger.

    Norske Amalie Stalheim skal spille under prisutdelingen når han kommer til Stockholm for å motta prisen.

    Yo-Yo Ma
    Foto: Andy Mettler / swiss-image.ch
  • Monet-maleri under hammeren

    Claude Monets maleri «Le Grand Canal» ble solgt for 56 millioner dollar – over en halv milliard norske kroner – på Sotheby's i New York.

    Maleriet er ett av flere verk den franske kunstneren malte fra Venezia tidlig på 1900-tallet. Salget av «Le Grand Canal» gjør det til det dyreste av Monets Venezia-verk.

    Claude Monet-maleriet Le Grand Canal
    Foto: NIKLAS HALLE'N / AFP