a-has «Take on me» i verdenstoppen

a-has «Take on me» er kåret til tidenes fjerde mest inflytelsesrike musikkvideo, bare slått av Ok Go, Britney Spears og Michael Jackson.

a-ha på Fornebu i 1985, året de fikk suksess med Take on me

a-ha på Fornebu i 1985, året de fikk suksess med «Take on me».

Foto: Sigurdsøn, Bjørn / SCANPIX

MICHAEL JACKSON i 1983

Michael Jackson fikk sitt store gjennombrudd med «Thriller» i 1983.

Foto: GABRIEL BOUYS / AFP

Det var, kanskje ikke spesielt overraskende, Michael Jacksons «Thriller» som stakk av med seieren da tidenes mest inflytelsesrike musikkvideo skulle kåres.

Musikkvideoen til «Thriller», som har fått æren for å bryte ned skillet mellom musikk og film, vant avstemingen med 15,2 prosent av stemmene, melder Reuters.

Det var omkring 1.000 brukere av nettsamfunnet MySpace som stemte fram musikkvideoene og de mente Ok Go sin hit fra 2006, «Here it goes again» hadde den nest beste vidoen.

På tredjeplass kom Britney Spears «Baby one more time», mens a-has video til «Take on me» kom på fjerdeplass.

Her er de ti viktigste musikkvideoene:

(Vi har ikke rettighetert til å vise alle videoene, derfor mangler noen på lista.)

1. «Thriller», Michael Jackson (1983)

Video Michael Jackson - Thriller

2. «Here It Goes Again», OK Go (2006)

3. «Baby One More Time», Britney Spears (1998)

4. «Take On Me», a-ha (1985)

5. «Hurt», Johnny Cash (2003)

6. «Bohemian Rhapsody», Queen (1975)

7. «Around the World», Daft Punk (1997)

8. «Weapon of Choice», Fatboy Slim (1999)

9. «Sledgehammer», Peter Gabriel (1986)

10. «Sabotage», Beastie Boys (1994)

Hvilken musikkvideo liker du best? Skriv din mening her:

Kulturstrøm

  • Ikke for gamle for turné

    – Vi har strengt tatt ikke satt noen sluttdato. Vi får rett og slett se hvor gamle vi føler oss, svarer Pet Shop Boys om å turnere etter fylte 60 år. Den britiske synthduoen, bestående av Neil Tennant (til venstre) og Chris Lowe, gir ut sitt 14. album, «Hotspot», denne uken. Til sommeren spiller de på festivalen Over Oslo. (NTB)

    Neil Tennant, Chris LowePet. Shop Boys live i Mexico 2016
    Foto: Eduardo Verdugo / Ap
  • Savner fysiske plater

    – Vi vet at den kommer ikke til å nå like langt ut som de tidligere platene, som var fysiske. Men når vi er i studio, er vi like ambisiøse. Gleden ved å skape er like stor som før. Det sier Lars Lillo-Stenberg til Kulturstripa om å lage sitt 18. album med deLillos, «Dum som et menneske».

    deLillos på Norwegian Wood