Hopp til innhold

Noe viktig. Og bra!

Afrikansk hiphop har kommet langt det siste tiåret, ikke minst har alle de artistene som har forlatt Afrika oppnådd mye. Nå har de samlet seg for å fortelle oss noe om akkurat det – å forlate Afrika. Jeg liker dette.

Yes We Can - Songs About Leaving Africa

Usedvanlig sterk kost fra den afrikanske diaspora nå. Temaet er enkelt, og konseptet det samme: Hva vil det si å forlate Afrika på leting etter en bedre fremtid? Hvordan er det å i beste fall møte betegnelsen økonomisk flyktning og lykkejeger, og i verste fall drukne på veien eller bli returnert? Hvor stor er skammen ved å vende tomhendt hjem? Hvordan er det å bli møtt med skepsis og arbeidsledighet hvis du skulle være så ”heldig” å komme deg inn i det rike nord? Dét handler det om, fortalt av dem som har opplevd det. Formen er – nesten selvsagt – hiphop.

Kommet langt

Dette er en samling som viser flere ting. Kanskje først og fremst hvor langt afrikansk hiphop har kommet i seg selv, uavhengig av budskap og konsept. Produksjonene er er skarpe, tekstene er veldreide og tidvis med veldig elegant flow. Noen av artistene her er stjerner, de fleste ikke.

Ikke alle

De som kanskje savnes mest, er MC Solaar, Senegals første hiphopstjerne i Frankrike. Savnes gjør også Emmanuel Jal, den tidligere sudanske barnesoldaten som skulle ha et og annet å si i sakens anledning. Sannsynligvis har de ikke fått rettighetene, eller de har ikke vært tilgjengelig i produksjonsperioden.

Den største

Derimot har man fått tre av dagens store afrikanske hiphopstjerner med på laget: Daara J fra Senegal, Norgesvenner og nytente stjerner og landsmannen Awadi er begge med, og mest av alt, en en artist som i kraft av sin status, berømmelse og integritet hjelper til med å løfte frem ”Yes We Can - Songs About Leaving Africa”. Somaliske K’Naan.

Herlig ironisk

K’Naan har bosatt seg i Canada og er den mest berømte rapperen fra Afrika i verden i dag. Han har imidlertid styrt trygt unna bling bling og selvskryt, og byr oss i stedet på "15 Minutes Away" herlig ironisk hiphop om å sende penger hjem til bestemor i Somalia. Som vi vet er det ikke bare uproblematisk i en paranoid verden.

Det grønne kort

Men det er andre og for meg ukjente artister på cd-en som overrasker mer, og som biter hardere. Ghanesiske Wanlov, for eksempel, som går rett på sak og byr oss brutal sosialrealisme. Temaet er det grønne kortet man må ha for å bosette seg i det forjettede USA. Tittelen er rett og slett ”Green Card”.

Poetisk vitnesbyrd

En usedvanlig plate. En temaplate, av alle ting, med hiphopartister fra en rekke land i Afrika, samlet for å sette søkelys på vår tids mest synlige samfunnsfenomen, migrasjonen. Til forskjell fra lavmålet i den norske debatten, er dette rett og slett en rekke poetiske vitnesbyrd, på godt og vondt, fra generasjonen dette egentlig angår, de fra fattigstrøkene i sør.

Viktig

Overskuddet fra prosjektet går ikke til noe spesielt. Dette er ikke produktet til en veldedighetsorganisasjon. Det er rett og slett en samleplate som søker å dokumentere en av de mest livskraftige musikkbevegelsene i verden i dag, afrikansk hiphop i eksil. Det eneste stedet man finner noe mer livskraftig, er blant dem som er igjen. De dokumenteres formodentlig neste gang. Til da har vi denne. Den har til og med noe viktig å fortelle oss.

Div. art.: ”Yes we Can – Songs About Leaving Africa” (Outhere Records - OH 017)

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB