«Skam» hylles for å vise ekte homofil kjærlighet

– Jeg har vanskelig med å komme på eksempler hvor vi ser kjærlighet og seksualitet mellom to unge mennesker med samme kjønn spilles ut på den måten som det blir gjort i «Skam», sier medieviter.

Den populære NRK-serien «Skam» hylles for sin realistiske fremstilling av hovedpersonen Isak og hans vei mot å stå frem som homofil.
Det er nå tredje sesong av «Skam» som ruller over skjermen, og i de siste episodene vises den seksuelle kjærligheten mellom karakterene Isak og Even.
Dette er det flere som omtaler som unikt.

ISAK OG EVEN: Tredje sesong av «Skam» handler om Isak og Evens forhold.

Den populære NRK-serien «Skam» hylles for sin realistiske fremstilling av hovedpersonen Isak og hans vei mot å stå frem som homofil.

Det er nå tredje sesong av «Skam» som ruller over skjermen, og i de siste episodene vises kjærligheten mellom karakterene Isak og Even.

Dette er det flere som omtaler som unikt.

– Ensom og forvirra

En av dem som hyller denne sesongen av «Skam» er Jonathan Kongsbak Jæger, kjent fra NRK-programmet «Ut av skapet».

– Jeg kjenner meg igjen i det Isak gjør og sier. Man føler seg veldig ensom og forvirra, sier Jæger og fortsetter:

– Hvis jeg fortsatt hadde vært inne i skapet og sett «Skam» og Isak, så hadde jeg tenkt at jeg ikke var alene.

Så langt har «Skam»-episodene i sesong tre gjennomsnitt 390 362 avspillinger og «Skam»-fans i hele Skandinavia følger forholdet til Isak og Even.

– I «Skam» blir kjærlighet mellom homofile vist og respektert på en veldig bra måte, sier Jæger.

Isak og Even i Skam

MANGE FANS: «Skam»-fans i hele Skandinavia følger forholdet til Isak og Even.

Homofili inn i film og tv

Han får støtte av Anders Lysne, universitetslektor og medieviter ved Universitetet i Oslo.

– Til nå har det vært en tendens at homofile karakterer befinner seg i randsonen av fortellingen, sier Lysne.

Han har vanskelig med å komme på eksempler hvor man ser kjærlighet og seksualitet mellom to unge mennesker av samme kjønn spilles ut på den måten som det blir gjort i «Skam».

– Tatt i betraktning hvor flinke vi har vært til å sikre rettigheter for lesbiske og homofile, er det påfallende hvor nølende vi har vært til å ta tak i denne tematikken i film og tv for ungdom, sier Lysne.

– Fint og grusomt

Endestad

BETYR MYE: Leder i Fri, Ingvild Endestad, mener det er bra for unge homofile og se på «Skam».

Foto: FRI

Ingvild Endestad, leder av Fri, Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold, stiller seg bak hyllesten og tror det er bra for unge homofile å få gjenspeilet følelsene sine på denne måten.

– Det betyr mye og jeg håper at vi får se flere fortellinger hvor homofili ikke bare problematiseres, men vises frem, sier Endestad.

Håkon Moslet

IKKE BARE LEGNING: Redaktør i NRK P3, Håkon Moslet, understreker at de først og fremst skildrer en forelskelse mellom to 17-åringer.

Foto: Per Christian Gråberg / NRK

Redaktør i NRK P3, Håkon Moslet, tror det norske publikumet trenger innhold som det som nå vises i «Skam», og understreker at det ikke først og fremst er legning som er tema i sesongen.

– Isak blir forelsket i en gutt. Det skildres like fint og grusomt som om han skulle ha blitt forelsket i en jente. Også er det noen ytre omstendigheter som gjør at det er vanskeligere når man er forelsket i en med samme kjønn. Men for oss har det vært viktig å skildre en forelskelse, og ikke en homofil forelskelse, sier Moslet.

Kulturstrøm

  • – Oppriktig og personlig portrett

    – Et fengende rot av en dokumentarfilm, skriver Filmpolitiet i anmeldelsen av «MATANGI / MAYA / M.I.A.». Filmen forteller historien om hvordan artisten Maya ble rapper og popstjerne. Hun er immigrant fra Sri Lanka og datter av en sentral skikkelse i den tamilske motstandsbevegelsen. Det har gitt henne drivstoff i karrieren i den kommersielle popbransjen, skriver anmelder Sigurd Vik.

    Artisten Maya
    Foto: Another World Entertainment
  • Norske 3D-klær først i verden

    Den norske digitale kleskolleksjonen «Neo-Ex» er de første klærne som kun kan brukes digitalt. – Vi ønsker å utforske hvordan mote kan eksistere i den digitale fremtiden, sier Ingeline Gjelsnes, markedssjef i Carlings til Melk & Honning. Alle inntektene fra den digitale kolleksjonen går til den veldedige stiftelsen WaterAid for å rette søkelyset på det store vannforbruket i moteindustrien.