Hopp til innhold

Dommedag!

Vinklet, men interessant, antologi om dommedags historiske og samtidige betydning.

Dommedag, eller bare dårlig vær?
Foto: Colour Box

Dommedag!
Foto: Humanist Forlag

Er det like før armageddon eller ragnarok? Ikke i følge antologien ”Dommedag! Verdens undergang før og nå” som harselerer litt med troen på dommedag. Men den prøver å vise hvordan tro på endetid har gitt forskjellige uttrykk opp gjennom historien.

Antologiserie

Hvis boken skulle ha blitt akademisk vurdert ville det vært naturlig å ha fremhevet manglende teologiske og faglig vurderinger, men også fravær av kritisk drøftinger av egne posisjoner. Men antologien er ikke akademisk i form eller uttrykk. Det er en tilgjengelig artikkelsamling om et fenomen som har preget vår historie. Og redaktørene er ærlig i sin tilnærming: Her skal religiøse over- og undertoner i dommedagsprofetier avkles.

Redaktørene Asbjørn Dyrendal og Arnfinn Pettersen samt flere av bidragsyterne, er aktive i Skeptikerbevegelsen hvis formål er å ”kritisk undersøke det uforklarlige, det utrolige og det marginale.” Boken er den fjerde i en såkalt Skepsis-serie som gruppen har gitt ut over syv år. Alle bøkene er kommet ut på Humanist Forlag, et forlag tilknyttet Human-Etisk Forbund.

Religionshistorie som fag

Når premisset for boken er å lete etter sosiale, psykologiske eller kulturelle forklaringer på dommedag, så sier det seg selv at de rent religiøse aspektene ved dommedag ikke vurderes som spesielt interessante. Et slikt blikk kan være en naturlig følge av at de fleste bidragsytere (som alle er menn) enten sogner til Skepsismiljøet eller til religionshistorie som fagfelt.

Det ville uansett ha vært en styrke om redaktørene hadde funnet plass til teologer og filosofer for å gi tematikken et bredere blikk. Antologien kunne også ha blitt strammet opp både form- og innholdsmessig. Gjenbruk av syv artikler som sto i tidsskriftet Humanist i 1999 av totalt tolv i boken, er mye.

Etter et litt flåsete forord, gir flere av artiklene gode innblikk i hvordan dommedag er tenkt, illustrert og praktisert fra antikken og frem til vår egen tid. Spesielt professor i kunsthistorie, Gunnar Danbolt, og doktorgradsstipendiat i religionshistorie, Tarjei Rønnow, har levert to sterke og innsiktsfulle artikler.

Jødisk-kristen tradisjon

Dommedag har sin opprinnelse i den jødisk-kristne tradisjon. I følge de hellige skrifter har universet en begynnelse og en slutt. Skapelsen skildres i Moseboken og historiens slutt i Johannes Åpenbaring. Det sies ikke så mye i det gamle testamentet om selve dommedag, men mer om tegn som skal varsle menneskeheten om historiens slutt. Det er i det nye testamentet – i Matteus-evangeliet – at dommedagsscenene dukker opp. Når menneskesønnen kommer tilbake, vil de rettferdige skilles fra de fortapte.

På 1100-tallet innførte kirken individuelle skriftemål, og dermed fikk den enkeltes liv større betydning. Samtidig ble Skjærsilden et viktigere sted hvor den frelste synder kunne renses for et liv i himmelen. Dette åpnet opp for fokus på egen frelse og en frykt for evig fortapelse i nye dimensjoner. Helvetesfremstillingene ble egnet for å skremme menneske og gi dem angst.

Antikrist

Troen på Antikrist har vært sentral fra tidlig kristendom. Djevelens profet vil prøve å få herredømme over verden før han beseires av Gud. Legenden om Antikrist har fascinert mennesker i snart 2000 år. En viktig grunn til dette er trolig at Antikrists komme er en forutsetning for Kristi tilbakekomst og den endelige dom. Slik er altså Antikrist det sikreste tegn på at Dommedag er nær. Og antikrist har mange uttrykk.

Norge har også hatt sterke eskatologiske tradisjoner, dvs lære om dommen og den evige frelse eller fortapelse. Disse tradisjonene påvirket spesielt pinsebevegelsen og de lutherske legmannstradisjonene.

Tusenårsriket

Dommedagsbevegelser kalles ofte for ”apokalyptiske bevegelser” eller ”millenasistiske grupper”. Et himmelsk eller jordisk tusenårsrike vil oppstå når Jesus kommer tilbake i endetiden og tar med seg de frelste inn i en annen eller den neste verden. Men de færreste dommedagsgruppene knyttes til dom eller fortapelse. De er mer oppslukt av en positiv forventning til hva som skal skje når den lovede dag kommer. Det som tiltrekker flere av forfatterne i boken, er hva som skjer med de troende når verden likevel ikke går under.

Antologien ser på beslektede forestillinger om det kommende "tusenårsriket" og grupperinger som kan komme inn under felles betegnelsen "millenarisme". En finner slike forventninger også utenfor religionens rammer. En slik variant var dommedagsforventningene i forbindelse med den kalde krigen og frykten for atomkrig. En annen er nærheten mellom miljøbevegelsen moralske retorikk og den religiøse om synd og dom.

Sekulære varianter

Dommedag er knyttet til en klassisk lineær tidsoppfatning hvor historieløpet er guddommelig forutbestemt. En sekulær variant kjenner vi fra den historiske determinismen, og en variant som dessverre er utelatt i antologien. Et fokus på politiske dommedagstilnærmingene som i vår nærehistorie har eksperimenterte med å skape nye samfunn og nye mennesker gjennom ”total forvandling” i vår dennesidige verden, hadde vært på sin plass.

Historisk har interessen for dommedagsspekulasjoner vært knyttet til krisesituasjoner eller overganger fra et århundre til et annet. Derfor fikk dommedagsteorier en oppblomstingstid da vi nylig skiftet årtusen. Og trigget trolig redaktørene til å gi ut denne boken.

Kosmisk krig

Ingen retorikk har mer kraft enn den apokalyptiske. Ingen motivasjon er sterkere enn troen på at ens handlinger har avgjørende betydning for menneskehetens endelige skjebne. At det er en kosmisk krig som utkjempes. Dette er motivasjon og retorikk som fortsatt er i bruk. Og som gjør at bøker som denne har en klar misjon. Nemlig et kritisk blikk på religiøse og politiske maktmidler.

Boken ”Dommedag” fremstår ikke som den endelige boken om temaet. Det er heller ikke ambisjonen for antologien. Men den gir et allment lesende publikum et godt innblikk i en sentral religiøse dimensjoner i vår politiske og historiske utvikling.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB