Hopp til innhold

– Picassos slektninger bør kontaktes

Regjeringen har bestemt seg for at Høyblokka skal få stå, men at den Picasso-utsmykkede Y-blokka i Regjeringskvartalet skal rives.

Y-blokka
Foto: Gaute Zakariassen / NRK

Harald Holter, Bono

SKAL IKKE KRENKE: Harald Holter i Bono sier myndighetene ikke har rett til å fjerne et kunstverk, for så å sette det opp et annet sted uten å ha diskutert det med kunstens rettighetshavere.

Foto: Vegard B. Lien / NRK

– Det er bra at myndighetene tar på alvor å bevare kunstverkene når de først har bestemt seg for å rive Y-blokka. Men det er viktig at de skjønner at de ikke kan rive det for så å sette det opp et annet sted som de selv måtte ville, sier daglig leder i Bono (se faktaboks), Harald Holter.

Skal ikke krenke

Den ene veggen i Y-blokka er utsmykket med verket «Fiskerne» av Carl Nesjar og sandblåst direkte på veggen etter skisser av Pablo Picasso. Man kan også finne verk av Picasso og Nesjar i foajeen til Y-blokka og i trapperommet til Høyblokken.

– Når det er snakk om nålevende kunstners verk har man en såkalt varslingsplikt som sier at de må gi beskjed i forkant før de eventuelt ødelegger eller fjerner det slik at kunstneren skal kunne dokumentere det for ettertiden eller diskutere muligheten for å finne andre løsninger enn å ta det bort.

– Hva med plikten i forhold til døde kunstnere?

– Det er ingen varslingsplikt ovenfor en død kunstner, men når man fjerner et verk kan det ikke bare settes opp et annet sted som er krenkende for kunstneren eller verket. Dette må avklares med rettighetshaveren.

– Kan være krenkende

Den 13 ganger åtte meter store veggen på utsiden av Y-blokka var det første Picasso gjorde i betong noensinne, og starten på et samarbeid mellom norske Carl Nesjar og Picasso som varte i nesten tjue år.

– Er ikke kunstverket kjøpt og betalt av Staten?

– Ja, men det er moralske rettigheter knyttet til verkene som gjør at de ikke automatisk kan sette opp verkene et annet sted. Det var jo ment for denne plassen og dette bygget. Det kan være krenkende for både verket og kunstneren om verket blir satt opp i en annen sammenheng, sier Harald Holter.

Picasso-slekta vil at verket skal stå

Han forteller at Bono var i kontakt med Picassos slektninger første gangen det ble snakk om at Y-blokka skulle rives.

– De har vært veldig opptatt av at verket skal være her som det er ment. Nå har det oppstått en ny situasjon og da må man vurdere i forhold til det.

Ingen dialog med Picassos slektninger

Regjeringen har ikke vært i kontakt med Picassos slektninger.

– Regjeringen ønsker å ta vare på Carl Nesjars og Pablo Picassos kunstverk i Y-blokka. Det har ikke vært dialog med Picassos slektninger, kunstner og rettighetshavere i forkant av avgjørelsen om å rive Y-blokka. Nå som regjeringens beslutning foreligger vil vi ta kontakt og starte dialogen, sier seniorrådgiver i Kommunal- og moderniseringsdepartementet, Helge Kvandal til NRK.

Den norske kunstneren Carl Nesjar og Pablo Picasso har satt spor etter seg, ikke bare i regjeringskvartalet i Oslo. Picasso- og Nesjar-skulpturer finnes i Barcelona, Marseille og Chicago også. Nå henger kunstnerne i Galleri Henrik Gerner i Moss.

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.