Hopp til innhold

- Irving gjør Sæterbakken mer interessant

Tirsdag åpner årets litteraturfestival på Lillehammer med åpningsforestilling i Maihaugsalen. Temaet "Sannhet" ble i sin tid utarbeidet av den tidligere kunstneriske ansvarlige, forfatteren Stig Sæterbakken. Han trakk seg i forbindelse med bråket rundt David Irving. Irving-saken har gjort Sæterbakken til en mer interessant forfatter, mener vår kommentator Knut Hoem.

Knut Hoem

P2-programleder Knut Hoem er fast blogger fra Norsk Litteraturfestival.

Foto: NRK

Av Stig Sæterbakkens opprinnelige festivalprogram finnes det fortsatt en del rester igjen. David Irving stiller som kjent utenfor programmet, på lørdag kommer black metal-bandet ulver og spiller en konsert, hvor billettene er revet bort for lengst. Sæterbakken er der også, men nå er han der som forfatter. Han skal snakke om forholdet mellom sannhet og virkelighet på et seminar i regi av norske litteraturkritikere.

Dere som er gift, skill dere

Bruddet med litteraturfestivalen på Lillehammer har hatt den bieffekten at Stig Sæterbakken har nådd ut til et et langt større publikum enn han gjorde tidligere. Dere som er gift, skill dere, skrev han nylig i den kriserammete avisen Dagbladet. Vi bør skille oss, og gjerne gifte oss på nytt fordi dette vil lære våre barn at verden er et utrygt sted. Hva kan bedre forberede barna på virkeligheten der ute, enn splittelsen der hjemme, skrev Sæterbakken retorisk.

Ikke lenger etter fulgte han opp med et foredrag på litteraturhuset i Oslo, der han beskriver erkjennelsen om at han ikke måtte leve livet til sine foreldre som den store frigjøringen i hans eget liv.

Sæterbakken er et ektefødt barn av den russiske nihilismen, som fornektet alle normer og verdier og hevdet at tilværelsen er meningsløs. Denne filosofiske retningen ble av forståelige grunner ingen folkebevegelse her i landet, men Sæterbakken bruker dette negative utgangspunktet til å stille interessante spørsmål om forholdet mellom ensomhet og fellesskap, frihet og tilhørighet.

Han minner om at mange handlingsmønstre som kan oppleves som naturgitte faktisk er kulturelt betinget - det vil si at vi kan velge dem bort.

Slår et slag for ensomheten

Sæterbakken slår et slag for et liv i ensomhet i ytterkanten av fellesskapet, og påstår at ensomheten aldri har stått så lavt i kurs som i vår tid.

Kanskje var det denne sympatien for livet i ytterkanten og ensomheten som fikk ham til å invitere David Irving til sin hjemby - en mann som kaver rundt i historiens mørke væpnet til tennene med synspunkter som hører hjemme på historiens skraphaug.

Denne uken får vi oppleve dem begge i aksjon - fra hver sin ytterkant - på Lillehammer litteraturfestival.

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska