Hopp til innhold

– En naken kropp er ikke automatisk en seksuell kropp

Kan man lage en musikkvideo med nakenhet i som også feministene omfavner? Sandra Kolstad har knekket koden.

Er det greit å bruke nakenhet i en musikkvideo?

Spørsmålet er til stadighet oppe til diskusjon, og ofte ender diskusjonen med at artister som viser hud beskyldes for å spille på sex for å skape blest om seg selv.

Tirsdag slapp Sandra Kolstad videoen til låten «Run Away (Where Are We)».

Det at artisten kler seg naken i videoen, har ikke gått upåaktet hen.

Blant annet er den blitt omtalt av Dagbladet.no under tittelen «Stiller blodig og kliss naken i musikkvideo».

Debatt

På nettet diskuteres videoen heftig, og det hagler med beskyldninger om at Kolstad forsøker å selge musikken sin med en naken kropp.

Men er det alltid slik at det er spekulativt å bruke nakenhet i musikkvideoer?

Hilde Sofie Pettersen

Hilde Sofie Pettersen, redaktør i det feministiske tidsskriftet Fett.

Foto: Privat

– Nei! er det tydelige svaret fra ansvarlig redaktør Hilde Sofie Pettersen i det feministiske tidsskriftet Fett.

– Det er synd hvis man tar bort det kunstneriske potensialet i en naken kropp, fordi man er redd for å bli beskyldt for å tjene penger på sex, understreker hun overfor NRK.no.

Feministen mener at Sandra Kolstads nye video er et godt eksempel på stilfull og fin bruk av nakenhet.

– Kolstad viser at en naken kropp kan være mer enn en invitasjon til sex. Videoen handler om noe helt annet enn om hun er heit eller ikke. Nakenheten blir brukt som del av historien, og er med på å skape en spesiell stemning, sier Pettersen.

– Sex som salgsmiddel

Sist det var heftig liv i debatten om nakenhet i musikkvideoer her til lands, var da Tone Damli Aaberge slapp videoen til låten «Look Back» for rundt et år siden.

I videoen poserer Aaberge blant annet lettkledd i et badekar på et hotellrom.

Fett-redaktøren mener Aaberges video er et skoleeksempel på en video som spiller på sex.

– Tone Damli Aaberge sender heite blikk i kamera, og de zoomer inn på at hun knepper opp dongerishortsen sin. Det er bruk av sex som et salgsmiddel fordi det er det seksualiseringen av artisten som utgjør musikkvideoens fortelling, sier Pettersen.

– Skiller seg ut

Kjønnsforsker og musikkviter Marita Buanes Djupvik ved Universitetet i Agder har lenge forsket på kjønnsperspektiver i musikkvideoer.

Hun synes også at Sandra Kolstads nye video er et friskt pust, og at den er et «veldig positivt» bidrag i debatten rundt bruk av nakenhet i musikkvideoer.

Maria Buanes Djupvik

Maria Buanes Djupvik, ph.d.-student ved Universitetet i Agder.

Foto: Privat

– Den skiller seg veldig fra Tone Damli Aaberges video. Jeg opplever ikke at Kolstad bruker pornoestetikk eller kler av seg for å selge musikken sin. Det er nakenhet på en positiv måte, som får deg til å undre over hva artisten prøver å si, mener Buanes Djupvik, som også omtaler seg selv som feminist.

– Grensene flyttes

Buanes Djupvik mener at det skinner tydelig gjennom at det er en kvinne (Yenni Lee) som har produsert Kolstads video.

– Vi ser hvordan kamera ikke nødvendigvis fokuserer på nakenheten, og hvordan man ikke streber etter å vise fram en perfekt kvinnekropp. Kolstad framstilles nærmest som androgyn, så det er et helt annet «blikk» i denne videoen enn i videoer som spiller på sex, sier Buanes Djupvik.

– Men hvor går grensen for hvilken type nakenhet som er «lov», og hva som ikke er «lov»?

– De grensene flyttes jo hele tiden. Men i grensen mellom hva som blir tatt seriøst og hva som oppleves som «trashy», handler det ikke om hvor mye pupp man viser. Det handler mer om estetikken rundt, og om du får inntrykk av at du ser på en pornofilm eller ikke, sier musikkviteren.

Mener nakenhet er mer enn sex

Artisten selv understreker at hun ikke har noe imot kombinasjonen sex og popmusikk, men at problemet heller er at fremstillingen av seksualitet ofte blir unyansert og stereotyp.

– En naken kropp er ikke automatisk en seksuell kropp. Og motsatt: En seksuell kropp er ikke nødvendigvis naken, sier Sandra Kolstad.

Hun synes det er interessant at nakenhet i en musikkvideo av mange automatisk tolkes dit hen at man bruker seksualitet som salgsvare – spesielt når den nakne kroppen i dette tilfellet er ganske ille medtatt, blodig og opprevet.

– Det kan virke som at den nakne kroppen for mange bare kan bety en ting: Sex, sier hun.

SANDRA KOLSTAD: Run Away (Where Are We?)

Slik framstår Sandra Kolstad i sin nyeste musikkvideo.

Foto: SANDRA KOLSTAD: Run Away (Where Are We?) / Skjermdump

– Et sterkt symbol

Ifølge Kolstad handler låten til videoen om «det å rømme fra noe, det å ville unnslippe noen ubehagelige sannheter om seg selv og verden».

Hun synes regissør Yenni Lee har klart å illustrere dette på en vakker, men også ubehagelig måte i videoen.

– Nakenhet er et klassisk sterkt symbol for sårbarhet. Det er imidlertid veldig interessant å se at voldsomt mange plutselig er veldig opptatt av akkurat hva som er historien i videoen. Det er akkurat som om det stilles høyere krav til narrativet fordi det er nakenhet involvert, sier Kolstad.

Tone Damli Aaberge og hennes management ønsker ikke å kaste seg inn i nakenhetsdebatten i denne omgang:

– Dette kommenterer vi ikke. Føler vi har gjort vår plikt rundt temaet da det sto på som verst, skriver Aaberges manager David Eriksen i en tekstmelding til NRK.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober