– Behovet for yrkessjåfører er enormt. Vi kommer framover til å mangle rundt tusen sjåfører i året. Vi vet også at mengden av gods kommer til å doble seg fram mot 2030. Det krever femten tusen nye sjåfører hvis vi skal opprettholde vår andel i transportmarkedet, sier Tore Velten, forbundsleder i Norges Lastebileier-Forbund.
Det merkes godt i bransjen.
– Jeg tenker på sjåfører døgnet rundt. Rekrutteringen er blitt et kjempeproblem, sier Inge Espeland, daglig leder i Espeland Transport i Alvdal.
Med over 30 år i bransjen har Espeland sett utviklingen tydelig. Bedriften hans med 75 vogntog på veien har mye å gjøre, og flere må pålegges ekstraoppdrag på grunn av en konstant mangel på sjåfører.
Førerkort til over 100 000 kr
Espeland har satt i gang et tiltak som han håper kan være løsningen på problemet. Han tilbyr nå unge som ønsker seg inn i yrket at han kan legge ut for førerkortet. Samtidig binder de seg til å jobbe fem år i bedriften, og betale ned lånet de har fått på disse årene.
Et førerkort for stor lastebil koster som regel mellom 100 000–120 000.
En som har hoppet på tilbudet er Per Øystein Fiskvik.
– Jeg gleder meg som en liten unge, dette har jeg drømt om hele livet, sier Fiskvik.
Mannen som blir hans nye arbeidsgiver dersom alt går etter planen, mener det er en vinn-vinn situasjon for partene.
– De som faller utenfor skolesystemet og ikke har foreldre som kan sponse et slikt førerkort, har muligheten til å bli yrkessjåfører gjennom denne ordningen, sier Inge Espeland.
Det er Fiskvik enig i.
– Jeg hadde ikke hatt sjans til å ordne dette med egen økonomi, så dette er fantastisk. Uten dette hadde jeg ikke fått oppfylt drømmen min, sier han.
– Hva tenker du om påleggelsen om å måtte jobbe for Engevik i fem år framover?
– Fem år går fort, og med et så flott tilbud tenker jeg uansett ikke noe over den tida.