Hopp til innhold

Sp brukte hitlåt uten tillatelse

Løten Senterparti har brukt en låt av Rihanna i valgkampen. Dette har de gjort uten tillatelse og nå må låta etter all sannsynlighet fjernes fra nettet.

Løten Senterparti

AVKLARTE IKKE: Løten Sp brukte en låt av Rihanna, Kanye West og Paul McCartney for å fortelle velgerne hvorfor de skulle stemme på Sp. Dette gjorde de uten tillatelse. Leder i Løten Sp, Marthe Larsen Tønseth, er bakerst til høyre på bildet.

Foto: Løten Sp

Ved hjelp av lokale musikere la lokallaget til Sp i Løten ut sin versjon av Rihannas hitlåt «Four five seconds» i starten av august. De brukte en karaokeversjon av originallåta som ble hetende «Vi er så glade i Løten».

Låta var ment som en hyllest til Løten, men initativet blir ikke hyllet av rettighetsorganisasjonen Tono.

– Dette tror jeg kan bli en vanskelig sak for dem og jeg tviler på at de kommer til å få lov til å la låta ligge ute. Her er det et politisk budskap og det vil nok nødig opphavsmennene bli blandet inn i, sier Cato Strøm, leder i Tono.

Cato Strøm, direktør i TONO

FJERNES: Cato Strøm i Tono mener valgkamplåta til Løten Sp sannsynligvis blir fjernet.

Foto: Finn Morten Felberg

– Tenkte ikke på det

At låta må fjernes samt en erstatning til rettighetshaverne er vanlige reaksjoner i slike tilfeller, men dette avhenger av hvor stor oppmerksomhet den har fått. Strøm oppfordrer Løten Sp til å ta kontakt med plateselskapet så raskt som mulig for å få en avklaring.

Leder i Løten Sp, Marte Larsen Tønseth, er med og synger på låta. Hun innrømmer at det aldri falt dem inn at de burde avklare rettighetene før de lagde låta. Valgkampstuntet kan nå få et surt etterspill for lokallaget.

– Dette har vi ikke tenkt på, så jeg må bare beklage at vi ikke tok kontakt med Tono eller plateselskapet før vi la ut låta, sier hun.

Sett av tre tusen

«Four five seconds» ble en hit med Rihanna, Kanye West og Paul McCartney tidligere i år. Ifølge Tønseth er låta sett av litt over tre tusen på Youtube og Facebook siden de la den ut 4. august.

Reaksjonene de har fått er utelukkende positive.

– Folk liker at vi har tenkt utradisjonelt og vil vise at vi vil prøve å få til noe. Vi ville gjøre noe annet enn bare å stå på stand, men det er jo veldig leit at det har blitt slik, sier Tønseth.

Originalversjonen med stjernetrioen er sett over 273 millioner ganger på Youtube.